Da Bibob blev lanceret for ti dage siden, gik selskabet hurtigt ud via medierne og fortalte, at nye kunder pænt måtte vente. Alt for mange strømmede til, og Bibob kunne ikke håndtere de mange henvendelser.
Dette er blot et eksempel på, hvordan Telmore-stifteren Frank Rasmussen har fået historier om det nye teleselskab Bibob i medierne.
Forinden havde medierne allerede bragt stribevis af historier om Bibobs koncept med en øre per sekund og ingen opkaldsafgift, og rullede pressemeddelelser ind fra konkurrenter, der lancerede nye produkter.
»I bund og grund har Frank Rasmussen været dirigent, og på de andre selskaber har så valgt at danse efter hans musik,« siger teleanalytiker John Strand.
Det er både ved at lancere nye produkter og derudover give ham modspil i medierne.
Selvom Bibob har givet telebranchen helt nye toner at følge, så er John Strand ikke sikker på, at Bibob vil blive samme store succes som Telmore blev det.
»Dengang Telmore gik i luften, var det et produkt, som alle kunne spare penge på. Siden da er der sket mange ændringer på mobilmarkedet inklusiv introduktionen af flatrateprodukter,« siger John Strand. Derfor er Bibobs segment mindsket til telekunder, som snakker forholdsvis lidt i mobil.
»Jo mindre du taler i telefon, jo større fordel har du af at bruge Bibob. Jo mere du taler i telefon, og jo mere du har lyst til at få en ny smart mobil, jo mindre fordel har du ved at skifte til Bibob,« vurderer John Strand.
Hvor stor en succes Bibob i det lange løb vil blive er svært at spå. Frank Rasmussen har selv sagt, at selskabet skal op omkring de 100.000 kunder, før det hele løber rundt.
Ifølge tal fra IT- og Telestyrelsen har Bibob købt retten til at bruge 220.000 numre og har derudover reserveret 140.000 ekstra numre. Det giver i alt 360.000 numre.
Så mange kunder regner Bibob dog nok ikke med at få i første omgang. Ifølge analytikeren Torben Rune fra konsulentfirmaet Netplan er det meget normalt at have 25 til 50 procent numre i reserve til guldnumre og nummerserier til erhvervskunder. Derudover går der gerne et halvt år, før man genbruger gamle numre, så der skal også være en reserve til det formål.
De første numre vil række fra 50.000 til 70.000 kunder, vurderer Torben Rune, mens de reserverede numre vil få det samlede antal abonnementer op på 100.000 til 180.000 kunder.
Bibobs næste store milepæle bliver ifølge John Strand 60.000, 100.000, 250.000 og 500.000 kunder. Derudover er det normalt at se en afmatning, når et selskab har været på markedet i omkring 18 måneder.
»Så ved vi, at så begynder man at kunne måle kundeafgangen,« beretter John Strand.