Salget af tablet-pc'er i Europa, Mellemøsten og Afrika - den såkaldte EMEA-region - skuffer fælt.
I 2002 blev der kun solgt 20.000 tablet-pc'er i regionen. Microsoft og en række pc-producenter lancerede apparaterne midt i november 2002.
Det melder analysebureauet IDC, der har målt antallet af solgte pc'er med Microsofts tablet pc-styresystem i fjerde kvartal 2002.
Koster for meget
Den manglende iver efter at købe en tablet-pc i EMEA-regionen skyldes blandt andet, at tablet-pc'erne med en gennemsnitspris på over 20.000 kroner er for dyre. Desuden understøtter Microsoft-styresystemet endnu ikke de mindre sprog i regionen.
Det samlede marked for bærbare computere steg ellers voldsomt i slutningen af 2002.
Markedet voksede med 19,5 procent og nåede dermed op på over tre millioner solgte apparater.
IDC mener, at det er for tidligt at afgøre, om tablet-pc'en bliver en succes eller en fiasko på markedet for bærbare computere i Europa, Afrika og Mellemøsten.
Analysebureauet forventer, at salget vil stige, når Microsoft senere på året opgraderer tablet pc-styresystemet, så flere lokale sprog understøttes.
I USA har salget af tablet-pc'er ellers overskredet alle forventninger, og store producenter som Toshiba og Acer har flere gange øget produktionen for at følge med efterspørgslen.