Den religiøse kamp er ikke vores kamp, lyder det fra IBM-huset I-Seven, der nu går ud og fortæller deres kunder, at de også er til Microsoft.
»Der sker meget ofte det, at vi i dag bliver betragtet som ren IBM-partner. Når en kunde ønsker at skifte til eksempelvis Microsoft, så bliver vi automatisk dømt ude. Ved nu at gå ud og fortælle vores kunder, at vi også satser på Microsoft-løsninger, fortæller vi dem, at vi gerne vil være med dem hele vejen. På den måde tror vi, at vi får mulighed for, at fastholde og endda vækste vores forretning,« siger I-sevens direktør Henrik Hansen.
I-seven er en af de store Lotus-partnere for IBM i Norden, og er kendt for at være dedikeret til IBMs produkter. Derfor er det også et stort skridt at tage for I-seven erkender direktør Henrik Hansen. I hvert at melde det offentlig ud.
»Man skal høre det, vi samtidig siger. Faktum er, at hvis kunderne vælger at skifte platform, så er vi nødt til at følge kunderne. Hele den integration, når du har flere platforme, er det, vi er gode til. Problemet er i dag, at når kunderne tager den beslutning, så er vi ude, fordi man opfatter os som rent IBM-hus. Men fakta er, at vi har hjulpet flere af vores kunder med for eksempel, at skifte mail-platform« siger Henrik Hansen.
For ham er det vigtigt, at komme ud med budskabet om, at I-seven følger kunderne.
»Vi gør det, kunderne ønsker. Den religiøse kamp er ikke vores kamp,« slår han fast.
Han erkender, at det måske er utraditionelt, at melde det ud på den måde. Men han føler det har været nødvendigt.
»Vi annoncerede den nye strategi på IBMs software-dag. Det gav os en del dialoger. Og IBM stiller selvfølgelig også en masse spørgsmål. Men jeg tror i virkeligheden, at det her er med til at fastholde platformen, og jeg har faktisk ikke oplevet en negativ effekt. Og når jeg får lov til at forklare mig, så kan folk godt følge med. Det kan IBM også. IBM Global services laver jo også både det ene og det andet. Det findes jo ikke mange kunder, der er rene på IBM eller Microsoft for den sags skyld,« siger Henrik Hansen.
Han mener, det som forhandler er vigtigt, at signalere, at man følger markedet, og ikke binder sig fast til en type løsning.
»Markedet går mere i mix. I praksis betyder det, at integration er det vigtigste. Derfor skal vi fortælle, at vi kan flere ting. Det handler ikke om, at vi er ved at smide hele vores baggrund væk og løbe bort fra Lotus-markedet,« konstaterer Henrik Hansen.