Østre Landsret har afvist onlineforhandleren Shg's krav mod en kunde, der brugte 1.499 kroner til at sendte en defekt bærbar computer retur, skriver eb.dk.
Kunden havde købt computeren hos Shg, og kort tid efter flytter kunden USA, hvor den bærbare gik i stykker. Da kunden ringer til Shg aftaler han, at den skal sendes retur til Danmark på Shg's regning, for at blive repareret. Uheldigvis for Shg vælger kunden en dyr kurerløsning til 1.499 kroner til at fragte den defekte computer over Atlanten.
Den regning nægtede Shg at betale, hvorefter kunden satte Forbrugerklagenævnet på sagen. Dengang sagde Shg's direktør til crn.dk, at kunden skulle have valgt den langt billigere postform, der kun ville have kostet omkring 250 kroner.
»Det strider mod min sunde fornuft, at en kunde skal kunne bære sig ad på den måde,« sagde Thomas Falborg dengang.
Nævnet afgjorde sagen til kundens fordel, og af principielle grunde valgte Shg, med hjælp fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, at stævne kunden med påstand om, at kunden selv skulle betale den dyre kurerregning.
Nu har Østre Landsret stadfæstet Forbrugerklagenævnets afgørelse og dømt Shg til at betale kurerregningen.