Staten kan spare op til 377 millioner kroner om året, hvis alt soft- og hardware i de danske ministerier standardiseres.
Det fremgår af en endnu ikke offentliggjort rapport om statens IT-politik, som Videnskabsministeriet sendte til høring i fredags.
Hvis alle administrative medarbejdere i et gennemsnitsministerium bruger den samme slags hardware og programmer, sparer ministeriet seks millioner kroner om året.
Sammenlagt kan det give en besparelse på op til 197 millioner kroner om året, viser rapporten.
Besparelsen forudsætter dog, at ministeriet samtidig samler alle IT-funktionerne, såsom helpdesk, drift, support og pc-klargøring, på ét sted.
Vælger ministerierne til gengæld at lægge flere af programmerne over på en central server og i stedet lade medarbejderne trække på programmerne via såkaldte tynde klienter, er besparelsen meget større.
Tynde klienter giver store besparelser
Et standardministerium vil årligt kunne spare op til 16 millioner kroner, hvis de skifter til en løsning baseret på tynde klienter, vurderer rapporten.
Det kan give staten en årlig besparelse på op til 377 millioner kroner, hvis samtlige ministerier og styrelser går med.
Videnskabsministeriets beregninger tager udgangspunkt i en analyse af Novo Nordisk IT, der i 1999 gennemførte et standardiseringsprogram for hele Novo Nordisk koncernen.
Det gav Novo Nordisk en besparelse på 30 procent af driftsudgifterne.