»Målet er at blive lige så store i Danmark, som vi er i resten af verden, og blive nummer tre på det danske marked,« fastslår Pär Sveen, der leder Samsungs nordiske mobildivision.
Nokia er danskernes foretrukne mobilmærke med Siemens og SonyEricsson på anden- og tredjepladsen, mens Samsung er henvist til fjerdepladsen.
Men med en oprustning af den danske salgsafdeling, tættere kontakt til forhandlerne og Samsung-telefoner hos flere operatører, gør koreanerne nu klar til kamp.
Samtidig lanceres tre nye telefoner i de kommende måneder. Der er dog tale om telefoner i den dyre ende af prisskalaen.
»Vi holder os generelt fra low-end markedet. Da halvdelen af det danske marked er low-end, så er det reelt kun den anden halvdel vi slås om,« påpeger Pär Sveen.
Ambitionen er at gå efter de kunder, der vægter design og kvalitet højere end prisen. Men det betyder dog ikke, at telefonerne i Samsungs sortiment er rettet decideret mod erhvervslivet, som ellers er tilbøjelige til at betale mere for en telefon end private mobilkunder.
»I fjerde kvartal af 2004 regner vi med at lancere nogle nye telefoner, som er rettet mod erhvervsmarkedet,« forklarer produktchef Michael Alström fra Samsung.
En af de modeller som Samsung regner med at lancere i fjerde kvartal er en smartphone med pda- funktionaliteter.
»Vi har ikke bestemt os for hvilket styresystem telefonen skal baseres på. Vi er i dialog med både Symbian, Palm og Microsoft,« fortæller Michael Alström, og peger på at man godt kunne forestille sig, at telefonen blev lanceret med forskellige styresystemer forskellige steder i verden. I Danmark er Microsofts Windows Mobile eksempelvis populært, mens Palm har godt fat i det amerikanske marked.
Første skud på stammen i denne omgang er den nye X450, der er en klaptelefon til omkring 1600 kroner i udsalgspris. Målgruppen er de 20- 25 årige og Samsung erkender, at telefonen er det nærmeste selskabet kommer på en low-end telefon.
Den anden telefon hedder E710, og er efterfølgeren til den populære E700. Indmaden og designet er det samme. Der er blot tale om en særlig OL-telefon, som kommer i et begrænset antal med mulighed for at få nationalmelodien som ringetoner og Dannebrog som baggrundsbillede. Prisen for OL-telefonen bliver omkring 4.000 kroner.
Med en indbygget motor, der automatisk lukker telefon op og i, er den tredje telefon, P510, en rigtig blærerøvstelefon. Samsung ligger ikke skjul på, at målgruppen er early-adopters, som bare skal have det nyeste og smarteste. P510 kommer til at koste godt 3.300 kroner og er i butikkerne fra slutningen af juni.
Alle de tre nye telefoner fra Samsung er klaptelefoner, og bortset fra en enkel telefon, så er alle Samsungs modeller klaptelefoner.
»Samsung var de første med klaptelefoner og det er blevet et varemærke for os,« understreger Pär Sveen.
Inden sommeren kommer Samsungs bud på en 3G-telefon, Z105, men det er endnu uvist om den finder vej til de danske kunder.
»Vi er i dialog med en række operatører,« forklarer Michael Alström.