Trods dønningerne fra den aktuelle sag om Dansk Computer Centers snyd med Windows-licenser er lederen af Microsofts afdeling for bekæmpelse af piratkopiering, Anne-Mette Stoltze, tilfreds med udviklingen. Hun mener, at der både blandt kunder og it-forhandlere er en stigende bevidsthed omkring pirateri og korrekt softwarelicensering.
»It-cheferne bliver i stigende grad pålagt at skaffe sig overblik, fordi virksomhederne forstår, at der skal være styr på licenserne,« siger Anne-Mette Stoltze, som dog endnu ikke kan skimte den dag, hvor alle kunder retter ind efter de gældende regler.
Hun henviser til softwareproducenternes egen organisation, BSA, som i en rapport for nylig anslog, at 25 procent af kommercielle softwareinstallationer i Danmark er sket uden gyldig licens.
»Jeg har endnu ikke været ude hos en kunde, hvor vi ikke kunne pille en ting ned fra hylden, som var forkert licenseret. Men det er blevet meget bedre, og det ser jeg som et tegn på, at emnet er kommet på agendaen ude hos kunderne,« siger hun.
Kritik af kompleksitet
Anne-Mette Stoltze kender til kritikken af, at især Microsofts licensregler er så komplekse, at det stort set er umuligt at forstå eller følge reglerne til punkt og prikke. Men ikke overraskende er hun uenig:
»Vi bliver hele tiden hevet frem, og det er nok især fordi vores software er synlig ude på desktoppen, mens andre producenter, der leverer til backoffice-funktionerne ikke møder den samme kritik, selvom deres regler er mindst lige så komplicerede.«
Hun retter i stedet skytset mod partnerne, som dem der er ansvarlige for at rådgive kunderne om licensstyring.
»Det er ikke altid, at løsningspartnerne fortæller deres kunder hele historien,« siger Anne-Mette Stoltze, som uden at nævne navne peger på aktuelle eksempler fra sundheds- og transportsektoren, hvor Microsoft har måttet gribe ind.
»I den slags tilfælde ønsker man bare, at løsningspartneren havde haft en licensrådgiver med i forløbet. Men helt så langt er det altså ikke alle, der er nået,« siger hun.
»Det er meget enkelt«
Hun ønsker ikke at kommentere den aktuelle sag, hvor Microsoft har indgået forlig med brokeren Dansk Computer Center (DCC), men vil gerne give sit bud på, hvordan andre undgår at ende i den samme situation.
»Det er for så vidt meget enkelt. Når man som tredjepart installerer software, skal der ligge en aftale, som gør det klart, hvem der har ansvaret for det pågældende stykke software. Uden den klarhed ender vi i sidste ende i en ren bananrepublik, hvor ingen vil tage ansvaret for de produkter, der er på markedet,« mener Anne-Mette Stoltze, som slutter af med følgende råd til Microsoft-partnere.
»Sørg for, at I gør det rigtigt, før I går i gang med at drive forretning. Og er du i tvivl, så konktakt din producent. Men det er da muligt, at vi har behov for en bredere dialog med forhandlere og brokere om det her problem,« slutter hun.