Det er ikke en ny certificering som sådan - men næsten. Navnet på konceptet er Mobility Club og bag det hele står en treenighed bestående af HP, Microsoft og TDC.
Det netop lancerede koncept skal tiltrække forhandlere, som er villige til at satse på, at deres kunder i virkeligheden allerhelst vil kunne hive it-løsningerne med i marken. De partnere, der ender med at blive bannerførere for den mobile revolution, skal ifølge pressematerialet fra leverandør-trekanten rustes til at kunne rådgive erhvervskunder om mobile løsninger i grænselandet mellem GPRS/mobilt bredbånd og mobil hard- og software.
Leverandørkonsortiet satser på at få 50 partnere med i klubben. Det skal vel og mærke være forhandlere, som kan fungere på tværs af it- og tele-branchen.
»Med få undtagelser har partnerne i dag specialiseret sig i enten it eller telefoni, men der er behov for at kombinere de to verdener. Erhvervskunder har brug for sparringspartnere, der kan sammentænke bærbare pc'er og pda'er med softwareplatforme, mobile mail- og kalenderløsninger, trådløse netværk og mobile bredbåndsopkoblinger,« siger markedsdirektør Anders Herløv fra HP Danmark.
Microsoft, TDC og HP forventer ifølge en fælles pressemeddelelse, at traditionelle tele-partnere fremover også kan rådgive om bærbare pc'er, pda'er og trådløse netværk, mens traditionelle it-partnere omvendt vil uddanne sig til at også at kunne medtænke dataopkoblinger og mobil datatrafik i deres løsningsforslag.
»Vi inviterer kanalpartnere til at deltage i et forum, hvor der er fokus på at tænke de to discipliner sammen til helhedsløsninger. Markedet er der, og der er afkast at hente for de partnere, der engagerer sig og investerer i det nødvendige kompetenceløft,« siger salgsdirektør Bjarne Riis fra Microsoft Danmark.
Det skorter ikke på scorings-muligheder for de partnere, der lader sig indrullere i den nystiftede Mobility Club. Ifølge Bjarne Grum-Jensen, der er underdirektør for salg og partnere hos TDC Mobil, ligger der et stort potentiale i at tilbyde nye serviceydelser på mobilmarkedet som f.eks. opsætning af pda'er, ombytning af mobiltelefoner og hotlines ved mere komplekse løsninger.
Mobility Club rummer foruden uddannelse også teknisk support, demoprodukter og markedsføringsstøtte. Desuden skal man som udvalgt forhandler være villig til at lægge forretningsplaner sammen med de tre aktører.
I første omgang skal klubmedlemskab ikke koste noget, men det er et krav, at forhandleren er businesspartner hos HP, TDC partner samt registreret partner hos Microsoft. (TDC-partnerskab kræver et træningsforløb med fire moduler og giver blandt andet adgang til at oprette mobiltelefon-abonnementer)
Det nyetablerede danske mobilkonsortium satser blandt andet på, at der skal kunne tilbydes standardiserede mobilløsninger som for eksempel email op farten.
Som dokumentation for markedets interesse for mobile it-løsninger henviser Anders Herløv til salget af HPs egen pda med indbygget mobiltelefon og wifi, en maskine kendt under navnet Ipaq 6340. Den blev lanceret i Danmark i november sidste år og er allerede nu solgt i over 10.000 eksemplarer.
»Salget af 6340 er 3-4 gange så højt i Danmark som i de andre nordiske lande, så noget tyder på, at kunderne herhjemme er langt fremme i skoene på det mobile område,« siger han.
Denne artikel stammer fra det trykte CRN der udkommer i dag.