I forbindelse med at det fremover bliver dommer Elisabeth Michelsen, der sidder for bordenden, når onlinebutikker klager over afgørelser fra E-handelsfonden, slår fondens direktør Lars Schmidt Larsen, på tromme for E-handelsfondens klageinstans
»I og med, at vi er Danmarks eneste mærkningsordning for netbutikker, så er det vigtigt, at vi administrerer snorlige, og at folk føler sikre på os. Derfor er det vigtigt, at vi har den ankeinstans,« siger Lars Schmidt Larsen.
En af grundende til at Lars Schmidt Larsen gør opmærksom på klageinstansen er den store succes, som E-handelsfondens hotline har haft.
»Vi løste 400 sager sidste år. Men det er ikke altid, at vores medlemmer er uenige i vores beslutninger. Nu vil vi bruge vores klageinstans mere aktivt. Det er vigtigt for os, at vi er et troværdigt sekretariat, hvor det er muligt at anke vores afgørelser til en uvildig dommer, som ikke har noget med E-handelsfonden at gøre,« Lars Schmidt Larsen.
Her peger E-handelsfondens direktør på, at der kan være gråzoner og steder, hvor der ikke findes klare afgørelser i forbrugerklagenævnet, som sager, hvor klageinstansen har en klar berettigelse.
»Det lykkes os at løse sagerne i ni ud af ti tilfælde. Men i de sager hvor det ikke lykkes, skal medlemsbutikkerne have mulighed for at få prøvet den afgørelse vi træffer,« siger han.