I første omgang kommer det til at ske igennem distributøren Actebis, men kanalen kan blive bredere senere, ligesom det er hensigten at starte op i en række europæiske lande begyndende med Sverige, forklarer Lars F. Sørensen. Hvis navnet er nogen bekendt, er det, fordi han tidligere blandt andet har været en del af ledelsen i Ingram Micro.
Endnu er »barebone-provideren« i sin spæde start, men Lars F. Sørensen ser store perspektiver i forretningsideen.
»Vi vil give forhandlerne muligheder, som de ellers kun har haft på desktop-siden, så de kan kæmpe på Dells banehalvdel,« siger han.
Konceptet er, at forhandlerne kan prækonfigurere notebooks hos distributøren og få sat eget logo på. bmobile får produceret maskinerne hos de store Taiwan-producenter. Det er normalt ikke muligt for små danske leverandører, men fordi bmobile samler et stort dansk volumen, bliver dørene lukket op, og indkøbsprisen bliver konkurrencedygtig. Forhandlerne kan selv isætte processor, harddisk og RAM eller få distributøren til det,« fortæller Lars F. Sørensen.
»Fordelen for forhandlerne er blandt andet, at de bevarer deres kickback fra for eksempel Intel, for Intel er blot en af de komponenter, der optræder på fakturaen, når distributøren afregner med dem,« siger han.
Lars F. Sørensen erkender, at der skal volumen til, hvis konceptet skal blive en god forretning. Volumen er også afgørende for at få lov til at købe barebones hos de store producenter. Men bmobile tror så meget på ideen, at de har ofret de dyre standpenge på Cebit.