I et halvårsregnskab fortæller Columbus It Partner om en faldende omsætning på i alt 15 procent i forhold til året før. Mens den samlede omsætning for alle de lande, hvor det Kunøe-ejede selskab er aktivt, i alt faldt med 15 procent, lykkedes det for Columbus It Partner at øge salget i Norden med fem procent til 195 millioner kroner.
Næsten halvdelen af alt Columbus-salg kommer fra de nordiske kunder, og her steg den nordiske omsætning med fem procent. Det gik blandt andet godt i Danmark, hvor Columbus IT Partner øgede salget med fire procent.
»Trods den vanskelige markedssituation er det lykkedes os - justeret for frasalg og den styrkede kronekurs - stort set at holde omsætningen på niveau med 1. halvår 2008, der var det bedste første halvår i koncernens historie. Indtjeningen i andet kvartal er forbedret i forhold til første kvartal, og vi har været i stand til at skabe et stort positivt cash flow fra driftsaktiviteten i første halvår,« siger koncernchef Claus Hansen.
Både salget af Dynamics Nav og Dynamics AX, der er Columbus’ hovedprodukt holdt sig i Norden på samme niveau i forhold til sidste år med et salg på henholdsvis 52 og 112 millioner kroner.
Derimod er det gået mindre godt i de øvrige lande, hvor Columbus It Partner er aktiv. I de ikke-nordiske lande faldt omsætningen med hele 26 procent. Sidste år solgte selskabet datterselskaber fra i syv lande. Når der bliver taget højde for valutaudsving og for de frasolgte selskaber faldt omsætningen dog kun med seks procent. Det samlede resultat før skat blev et minus på 1,4 millioner kroner.
Den faldende omsætning er især sket fordi kunderne holder sig tilbage med at købe nye licenser til deres software, fremgår det af halvårsregnskabet, mens vedligeholdelsesabonnementerne faldt med ti procent til 70 millioner kroner på koncernbasis. Især AX-forretningen havde det skidt, og blev 17 procent mindre i forhold til året før.