Nye net-reklamer irriterer brugerne

En ny type annoncer på internet leder brugeren videre til annoncørens websted, blot man ruller musen henover reklamen. Amerikanske brugere raser.

Nu behøver internetbrugerne ikke længere klikke på en reklame for at blive ledt til annoncørens websted. Det er nok at rulle musen hen over banneret.

Det er de såkaldte pop-up- og pop-under-annoncer, som har fået et nyt familiemedlem.

De to annonceformer åbnes automatisk i nye browser-vinduer, når brugeren surfer ind på en hjemmeside, der benytter dem. Mens en pop-up ligger sig oven øverst på skærmen, gemmer pop-under sig under det åbne skærmvindue.

Den nye type af reklamer er væsentlig mere irriterende end sine ældre søskende, fordi brugerne uforvarende kommer hen til annoncørerne hjemmesider, blot de flytter cursoren over dem.

Kritik fra brugere og branche

Discount-rejseselskabet Orbitz er ifølge CNet et af de eneste firmaer, der benytter sig af "roll-over"-reklamer, som det nye annonceformat kaldes. Orbitz har sendt millioner af de nye reklamer ud via New York Times og ESPN.com.

Det er allerede faldet de amerikanske netbrugere for brystet. De siger, at de nye reklamer overtræder grænserne.

- Da jeg prøvede at lukke vinduet, blev jeg ledt videre til webstedet. Det er irriterende, når man har seks vinduer åbne, og halvdelen af dem ikke er nogen jeg selv har åbnet, konstaterer en bruger over for CNet.

Også i reklamebranchen er der kritik af det nye annonceformaater.

- Det er tvivlsomt, om man opnår andet end irriterede kunder, men siden Orbitz allerede er kendt for nærgående og jævnlige pop-ups, tager selskabet det blot til det næste niveau, siger Lauren Pattison fra MediaSmith til CNet.

Forsvarer anvendelse

Orbitz forsvarer anvendelsen af de nye reklamer. Selskabet har hidtil anvendt pop-under-annoncer. Men fordi markedet for discount-rejser har bred appel, mener det, at "roll-over"-reklamer giver en stor værdi for brugerne.

- Den enorme succes for Orbitz er et direkte produkt af pop-under-annoncer. Et stort udsnit af befolkningen sætter pris på disse reklamer, siger Mark Rittin, der er manden bag de nye reklamer og kreativ direktør for reklamebureauet Otherwise.

Han siger, at der kun er 30 procents chance for at blive ledt videre til Orbitz?s websted ved at rulle henover reklamen. Otherwise har placeret området, som udløser annoncørens websted, langt væk fra topbjælken i vinduet, sådan at kunder, der vil ignorere reklamen, kan lukke for den uden problemer.

Reklamerne er del i et større pres fra markedsføring på nettet. Den nye type af reklamer vil gøre det sværere for netbrugerne at ignorere dem. Udgiverne prøver nye og mere aggressive formater - og deres publikums tålmodighed.

På samme tid er de store webselskaber på vej væk fra pop-up og pop-under, fordi de er bange for at miste publikum. Det gælder blandt andet verdens største internetudbyder, AOL.




IT-JOB

Netcompany A/S

IT Consultant

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

UI-designer med flair for apps
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere