Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Antallet af cyberangreb mod danske virksomheder suser i vejret / Apple gør klar til en produktlancering / Capgemini: Antallet af digitale sundhedsløsninger er seksdoblet

Morgen-briefing: Antallet af cyberangreb mod danske virksomheder suser i vejret / Apple gør klar til en produktlancering / Capgemini: Antallet af digitale sundhedsløsninger er seksdoblet / Google-undersøgelse: De unge vil undervises i AI

Velkommen til dagens morgenbriefing, som er bragt til dig af Kristoffer Ingemand.

I dag kan du læse om alt fra cybersikkerhed til ny hardware og digitalisering af biotech-branchen.

God læselyst.

Antallet af cyberangreb mod danske virksomheder suser i vejret: Er steget med 32 procent i andet kvartal

Cyberangreb mod danske virksomheder steg med 32 procent i andet kvartal af 2024.

Det fremgår af en opgørelse fra Check Point Research.

Det er mere end den globale stigning på 25 procent, fremgår det i rapporten, som har undersøgt 41 lande.

Det fremgår, at danske virksomheder er gået fra i gennemsnit at blive udsat for 988 angreb om ugen i første kvartal til i andet kvartal at blive udsat for hele 1305 ugentlige angreb. En stigning på 32 procent.

”Hvis man kigger på de seneste år, har antallet af cyberangreb i Danmark været stigende. Derfor er det heller ikke overraskende, at udviklingen fortsætter. Desværre ser jeg det dog også som et udtryk for, at hackerne mener, at der mere at hente hos danske virksomheder og flere metoder kan tages i brug.”

”De seneste måneder har vi blandt andet kunnet se, at der har været malwarekampagner målrettet mobile enheder, hvilket understreger vigtigheden af at beskytte alle angrebsflader,” udtaler Balder Borup, der er Security Engineer hos Check Point Software Technologies i Danmark, i en pressemeddelelse.

I undersøgelsen fremgår det, at offentlige myndigheder særligt er ramt hårdt.

Apple gør klar til en produktlancering

Efter globale forlydender om, at Apple var på vej med en række annonceringer, har techgiganten nu meldt ud, at der er en begivenhed på vej.

Det sker 9. september klokken 19 dansk tid, hvor Apple vil komme med ”en speciel annoncering”.

Der er ikke meget information tilgængeligt om eventet lige nu, men det kan findes på Apples hjemmeside.

Ifølge flere medier vil Apple lancere iPhone 16, nye airpods og et nyt Apple Watch.

Capgemini: Antallet af digitale sundhedsløsninger er seksdoblet

En ny rapport fra Capgemini viser, at der siden 2021 er sket en seksdobling i antallet af biotechvirksomheder, der tilbyder digitale produkter til patienter og sundhedspersonale.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Capgemini Research Institute har undersøgt mere end 400 biotech- og medtechvirksomheder. Og mere end seks ud af 10 havde enten konkrete digitale produkter eller er langt i udviklingen af et.

Hos biotech-virksomheder er det hele 20 procent, som har tilknyttede digitale produkter, hvilket er en seksdobling siden 2021.

“Ud over, at connected health-produkter er en vej til at levere nye, værdiskabende løsninger til patienterne og sundhedssektoren, så kan løsningerne også hjælpe biotekvirksomhederne i forhold til at forbedre klinisk udvikling og salg, fordi de gør det nemmere at inddrage patienterne langt tidligere end førhen,” forklarer John Fodeh, CSO og direktør for Life Sciences & MedTech hos Capgemini Danmark, i en pressemeddelelse.

Google-undersøgelse: De unge vil undervises i AI

Unge i Danmark ser stort potential i AI, men de ønsker hjælp til at komme i gang.

Sådan lyder konklusionen i en Voxmeter-undersøgelse, som er foretaget på vegne af Google, som for tiden er på rundtur til landets gymnasier for at diskutere AI.

I undersøgelsen er 71 procent af danskerne mellem 18 og 25 år enige i, at evnen til at bruge AI bliver vigtig i fremtiden. Målingen viser dog samtidig, at en tredjedel savner undervisning i, hvordan de skal bruge AI.

“Generativ AI kommer fremover til at spille en helt central rolle som teknologisk hjælpemiddel, både privat og professionelt. Det er ikke længere nok for gymnasieelever kun at kunne 'google' - de skal også kunne 'prompte'. Derfor er det væsentligt at klæde de unge på med konkrete færdigheder og styrke deres kritiske stillingtagen,” siger Jesper Vangkilde, kommunikationschef i Google Danmark, i en pressemeddelelse.