Med et rabatsystem betaler Canon kontanter tilbage til kunder, der køber et produkt hos en forhandler. En forhandlerkæde, Bingo Foto, der sælger en række kameramærker er skeptisk. De kritiserer nu Canon for at ville overtage deres kunder.
»Det er Canon, der får æren for rabatten. Jeg vil hellere have, at Canon gav pengene til forhandlerne, så vi kunne lave nogle gode tilbud til kunderne,« siger salgs- og indkøbdirektør Nick Trakossas fra Bingo Foto.
Han er skeptisk over, at Canon nu vil indsamle oplysninger om de enkelte kunder.
»Jeg bryder mig ikke om, at Canon har navne og adresser på mine kunder,« siger Nick Trakossas, Bingo Foto.
Cash back-systemet er et tilbagevendende system, som Canon i de sidste par år har brugt på europæisk plan. Selv om forbrugerrådet ikke vil kritisere systemet, anklager en række amatørfotografer på www.fotokritik.dk systemet for at være besværligt at bruge. For at få rabatten udbetalt skal kunden klippe alle stregkoder af emballagen og fysisk sende dem til Canons kontor i Irland. Til gengæld for deres umage får kunden 1.500 kroner tilbagebetalt for et objektiv til et spejlreflekskamera og 111 kroner retur for en blitz.
Marketingdirektør Carsten Andersen fra Canon ønsker ikke at stille op til et interview, men svarer i en email til CRN, at Canon har »valgt at anvende cash back-kampagneformen for at tilbyde slutbrugerne løbende information omkring vores kampagner.«