Elektronikkæden Elgiganten lægger sig nu fladt på maven og opgiver fuldstændig de såkaldte undersøgelsesgebyrer for varer, som bliver indleveret i reklamationsperioden.
Det er anden gang på to dage, at Elgiganten ændrer gebyrpolitik, efter at Forbrugerrådet i forrige uge lancerede en kampagne mod undersøgelsesgebyrer.
Som et led i kampagnen har rådet i dag lagt lister på nettet med navne på de butikker, som opkræver det såkaldte undersøgelsesgebyr. Forbrugerrådet mener, at undersøgelsesgebyrerne bør forbydes, fordi de afholder kunder folk fra at klage over en defekt vare.
Elgigantens beslutning om helt at droppe de kontroversielle gebyrer betyder, at kæden slipper for at blive hængt ud. Så sent som i går torsdag fastholdt Elgiganten ellers, at der fortsat ville blive opkrævet gebyrer fra kunder, der selv er skyld i, at deres varer er gået i stykker.
»Det vigtigste for os er glade og tilfredse kunder, og hvis vi ikke har det med et undersøgelsesgebyr, så skal det væk,« lyder den korte besked fra Jakob Reland, der er reklamationsansvarlig hos Elgiganten.
Ifølge Forbrugerrådet kommer Elgigantens beslutning som en direkte konsekvens af rådets kampagne. Og pressechef Bent Bøkman forventer, at andre firmaer vil lade sig overtale i kølvandet på kampagnen.
»Ifølge Fonas oplysninger så fjernede de gebyret i juni, og det passer jo godt med, at det var der, at vi første gang raslede med sablerne, men jeg kan jo ikke vide, om det hænger sådan sammen,« siger Bent Bøkman til CRNs søstermedie ComON.