Det globale salg af mobiltelefoner faldt i første kvartal med 9,4 procent sammenlignet med samme kvartal året før. Samlet blev der i første kvartal på verdensplan solgt tæt ved 270 millioner mobiltelefoner. Det viser en opgørelse fra analysefirmaet Gartner.
Gartner siger, at tilbagegangen producenternes salg skyldes, at forhandlere i stigende omfang trækker på deres lagre og derfor er tilbageholdende med indkøb. I alt blev forhandlernes lagre 25 procent mindre i første kvartal, og den udvikling vil fortsætte i den kommende tid, mener Gartner.
Men ligesom pc-markedet har sine mini-notebooks, har mobiltelefonproducenterne deres smartphones til at holde humøret oppe. Samlet steg salget af smartphones med 12,7 procent, så det i dag er tæt på, at hver syvende mobiltelefon nu er en smartphone.
Markedsledende Nokia er hårdest ramt af det faldende salg med en tilbagegang på mere end 15 procent, hvilket betyder, at Nokias markedsandel faldt fra 39 til 36 procent.
Den anden store taber er Sony Ericsson som det seneste år har mistet en tredjedel af sit salg, hvilket også slår igennem på markedsandelen, som er gået tilbage fra 7,5 til 5,4 procent.
Koreanske Samsung er den store vinder med en fremgang i salget på 20 procent, hvilket især skyldes introduktion af smartphone-modeller som Omnia, i780 og Innov8. Med en markedsandel på 19 procent er Samsung dermed den eneste reelle udfordrer til Nokia.
Ifølge Gartner vil afmatning på mobilmarkedet fortsætte trods tegn på, at markederne i USA og Kina er på vej til at finde sine ben igen.