Forbrugerstyrelsen har modtaget over 23.000 klager om spam, skriver Berlingske Tidende. Styrelsen har dog begrænset mulighed for at gribe ind, fordi de fleste af disse mails kommer fra lande uden for EU.
Fuldmægtig Christian Lüders siger, at Forbrugerstyrelsen er nødt til at vurdere fra sag til sag.
- Lige for øjeblikket er det usikkert, hvad vi kan stille op med de mails, der kommer fra lande uden for EU. Men kommer der spam fra danske firmaer eller firmaer inden for EU, så ser vi på, om det er muligt at føre en sag mod afsenderen, siger han.
Christian Lüders oplyser, at der senest i slutningen af næste år vil blive indført fælles regler for spam inden for EU.
- Vi har sådan set mulighed for at retsforfølge afsendere i andre EU-lande under de nuværende regler. Men det er min klare forventning, at det bliver væsentligt lettere med de kommende regler, siger Christian Lüders.
Ikke fastlagt niveau
Forbrugerstyrelsen har ikke fastlagt noget niveau for, hvor mange klager styrelsen skal modtage, før den tager en sag om spam op.
- Hvis indholdet af mailen er tilstrækkeligt groft, så skal der ikke særlig mange henvendelser til, før vi går ind i sagen, siger Christian Lüders.
Han opfordrer folk til ikke at svare på spammails, fordi det som regel medfører, at man modtager endnu mere spam. I stedet skal man videresende spam til Forbrugerstyrelsen, sammen med en klage.
Relevante links:
Forbrugerstyrelsen har oprettet hjemmesiden Net-tjek.dk, hvor man blandt andet kan læse mere om problemet med spam.
Har du modtaget spam, og vil du sende en klage til Forbrugerstyrelsen, så er adressen: spam@fs.dk.