Artikel top billede

(Foto: unsplash)

Svindel og spoofing plager danskerne - men teleselskaberne kan ikke få lov til at løse problemet

Politikere og myndigheder nøler voldsomt med at give teleselskaberne i Danmark lov til at stoppe svindel-SMS’er og spoofing med tekniske løsninger, selv om det har fungeret i et år i både Finland og Sverige. Det er så brandærgerligt, lyder det fra Telebranchen.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Det savner Telebranchen svar på fra danske myndigheder
  • Så hurtigt kan beskyttelsen implementeres
768
4 min
Svindel-SMS’er og falske opkald fra NemID, banker og politiet - såkaldt spoofing - er dagligdag for danskerne. Og mange af os falder i med begge ben og må i sving med at spærre betalingskort og udrede miseren med banken.

Det er jo brand irriterende og faktisk også helt urimeligt, for der findes tekniske løsninger, som kan stoppe både svindels-SMS’er og spoofing.


Det er løsninger, som allerede har fungeret i et års tid eller mere i både Sverige og Finland.

Telebranchen i Danmark har for over et år siden henvendt sig til de danske myndigheder for at få tilladelse til at implementere samme beskyttelse som i vores nabolande.

Men foreløbig er der ikke kommet noget svar.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

MitID misser krav om oppetid i næsten hver anden måned

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Svindel og spoofing plager danskerne - men teleselskaberne kan ikke få lov til at løse problemet

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Denne leverandør skal levere chatbot til 40 kommuner: Nye AI-løsninger på vej til Den Digitale Hotline

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Masser af europæiske virksomheder når ikke NIS2-deadline trods risiko for bøder til ledelsen

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Dansk lovforslag: De store tech-virksomheder skal betale for børns digitale mistrivsel