»Vi har fået en fælles fjende. I bund og grund er vi nødt til at lave en fælles brancheforening,« konstaterer Thomas Falborg fra shg.dk, er er en af de otte onlineforhandlere bag initiativet.
Derfor har det været vigtigere at snakke fælles strategi frem for at fokusere på gammelt nag. Brancheforeningen handler om at få et fælles talerør og fælles retningslinier i forbrugerklagesager.
Konkret har initiativtagerne regnet sig frem til, at med den nuværende klagestruktur, får forbrugerne ret i 83 procent af klagesagerne, hvilket vil belaste forhandlerne med tre millioner kroner, hvis mængden af klagesager forbliver på nuværende niveau.
»Vi har også haft et møde med forbrugerklagenævnet, som følge af, at vi ikke synes at vores sager blev behandlet seriøst,« fortæller Peter Sunesen fra Itbutikken.
Han understreger at det derfor er nødvendigt, at finde et fælles fodslag og stå enigt, så forhandlerne kan få indflydelse på hvordan klagerne behandles.
»Derfor sender vi også invitationen til et møde 4. november ud via EDBpriser.dk. Fordi det fortrinsvis er forhandlere herfra, det er relevant for,« siger Peter Sunesen, der er en af de praktiske bagmænd bag mødet, som holdes i Viborg.
Mere om sagen i dagens udgave af Computer Reseller News.