To ud af tre danske internetudbydere mener, at der er for svært at filtrere spam fra, inden e-mails ryger ud til brugernes postkasser. En undersøgelse viser ellers, at internetbrugerne ønsker, at deres udbydere stopper junkmail fyldt med reklamebudskaber.
Softwareselskabet Symantec gennemførte i efteråret undersøgelse af 3408 nordiske internetbrugeres forhold til spam. Næsten alle de adspurgte (98 procent) svarede, at de modtager spammails. 76 procent ønskede, at deres internetudbyder filtrerer spammails fra.
Alligevel er der stor forskel på, hvor meget de danske udbyderes indsats for at komme spam til livs. Hverken Get2net eller Telia foretager sig andet end at filtrere ulovligheder, for eksempel børneporno, fra.
Den eneste af de udbydere, som vi har talt med, der driver systematisk filtrering for spam på serverne, er TDC.
Det har ikke været muligt at få fat i hverken Cybercity eller Tiscali.
Uoverskueligt problem
- Det er simpelthen for svært at overskue alle de internationale sites, som udsender spam-mails. Samtidig har vi ikke noget ønske om at lege politi på kundernes vegne, siger direktør i Telia Internet, Brian Gjerstrup.
Nogenlunde samme forklaring giver informationsdirektør Ebbe Jørgensen fra Tele2, der driver internet under navnene Get2Net og Uni2.
- Problemet er, at vi ikke ved, hvornår noget er spam. Vi filtrerer dog åbenlyse ulovligheder som for eksempel børneporno fra, siger han.
Filtrerer for spam
Danmarks største internetudbyder TDC har dog en anden holdning.
- Vi sørger for at filtrere de værste spammere fra, ved hjælp af de lister over selskaber som er kendt for at udsende spam, siger Per Rasmussen, afdelingschef i TDC Internet.
Han mener dog ikke, at problemet med spam er så stort for privatkunder.
- Men det er bestemt noget, vi er opmærksomme på. Vi kan jo se, at problemet har vokset sig rigtigt stort i for eksempel USA. Det meste af den spam, som vi sorterer fra, kommer fra netop USA, siger Per Rasmussen.
Både Get2Net, Telia og TDC siger samstemmende, at de oplever at mængden af spam er stigende.