Netudbydere: Umuligt at sortere spam fra

De danske internetudbydere siger, at det i praksis er umuligt at filtrere spam fra, selv om langt de fleste brugere ønsker det. Kun en ud af tre store, danske internetudbydere sorterer konsekvent junkmail til kunderne fra.

To ud af tre danske internetudbydere mener, at der er for svært at filtrere spam fra, inden e-mails ryger ud til brugernes postkasser. En undersøgelse viser ellers, at internetbrugerne ønsker, at deres udbydere stopper junkmail fyldt med reklamebudskaber.

Softwareselskabet Symantec gennemførte i efteråret undersøgelse af 3408 nordiske internetbrugeres forhold til spam. Næsten alle de adspurgte (98 procent) svarede, at de modtager spammails. 76 procent ønskede, at deres internetudbyder filtrerer spammails fra.

Alligevel er der stor forskel på, hvor meget de danske udbyderes indsats for at komme spam til livs. Hverken Get2net eller Telia foretager sig andet end at filtrere ulovligheder, for eksempel børneporno, fra.

Den eneste af de udbydere, som vi har talt med, der driver systematisk filtrering for spam på serverne, er TDC.

Det har ikke været muligt at få fat i hverken Cybercity eller Tiscali.

Uoverskueligt problem

- Det er simpelthen for svært at overskue alle de internationale sites, som udsender spam-mails. Samtidig har vi ikke noget ønske om at lege politi på kundernes vegne, siger direktør i Telia Internet, Brian Gjerstrup.

Nogenlunde samme forklaring giver informationsdirektør Ebbe Jørgensen fra Tele2, der driver internet under navnene Get2Net og Uni2.

- Problemet er, at vi ikke ved, hvornår noget er spam. Vi filtrerer dog åbenlyse ulovligheder som for eksempel børneporno fra, siger han.

Filtrerer for spam

Danmarks største internetudbyder TDC har dog en anden holdning.

- Vi sørger for at filtrere de værste spammere fra, ved hjælp af de lister over selskaber som er kendt for at udsende spam, siger Per Rasmussen, afdelingschef i TDC Internet.

Han mener dog ikke, at problemet med spam er så stort for privatkunder.

- Men det er bestemt noget, vi er opmærksomme på. Vi kan jo se, at problemet har vokset sig rigtigt stort i for eksempel USA. Det meste af den spam, som vi sorterer fra, kommer fra netop USA, siger Per Rasmussen.

Både Get2Net, Telia og TDC siger samstemmende, at de oplever at mængden af spam er stigende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere