Det er svært at påvirke de kommunale it-chefer til at købe computere, software eller efteruddannelse. Ingen af de adspurgte it-chefer svarede, at de »i høj grad« blev påvirket af sælgerne, mens halvdelen (52 procent) kun »i ringe grad« svarede, at de blev påvirket når en it-sælger ringede. Hver fjerde (24 procent) svarede, at »overhovedet ikke« og resten (24 procent) svarede at de »i nogen grad« blev påvirket.
Det viser en undersøgelse, som Kommunalbladet og Computerworld har lavet i følge HK Kommunalbladet i dag. I undersøgelsen svarede 41 af 98 kommunale danske it-chefer på spørgsmål om erfaringer med sælgere.
På trods af den manglende succes med at påvirke it-cheferne bliver kommunerne tit kontaktet. Af bladet fremgår det også, at kommuner som Odense tit bliver kontaktet af sælgere. To til tre gange dagligt får kommunen henvendelser fra it-sælgere.
På Bornholm fortæller it-ansvarlig Claus Munk, at »de aggressive ringer gentagne gange.«
Noget tyder dog på, at salgsindsatsen er halvhjertet. Kun en trediedel (36 procent) af de adspurgte it-chefer svarer, at it-virksomhederne »i høj grad« arbejder på at påvirke kommunerne.