Den faldende omsætning hos it-forhandlere rammer meget forskelligt blandt it-sælgere. Mens salgschefer og key account managers fortsat stormer frem rent lønmæssigt, bliver de menige sælgeres lønningspose stadig mere slunken.
Ifølge tal fra sælgernes fagforening, Business Danmark, steg salgschefers månedslønninger fra 2007 til 2008 med næsten otte procent fra gennemsnitligt 53.600 kroner til 57.733 kroner. Også key account managers fik lønmæssigt bingo med en stigning på godt fem procent fra 49.500 til 52.100 korner månedligt. Derimod gik lønudviklingen hos salgsafdelingernes fodfolk den stik modsatte vej, med et fald i lønnen på næsten fire procent fra 46.600 til 44.800 kroner.
Landsformand for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, ser udviklingen som udtryk for at, at it-forhandlerne i krisetider lader sine bedste og mest erfarne folk passe og pleje de strategisk vigtige kunder, mens almindelige salgskonsulenter er henvist til selv at opdyrke nye markeder. Og det går udover den normale bonus og provision, som udgør en væsentlig del af sælgernes løn.
»De sælgere, der ejer kunderne, er også af størst værdi for virksomhederne, og derfor bliver salgskonsulenter i stigende grad henvist til at skaffe nye kunder ude i den blodrøde konkurrenceprægede virkelighed. Det slår igennem på lønnen i en situation med krise og afsætningsproblemer,« siger Jens Neustrup Simonsen, som advarer it-forhandlerne mod at forsømme sine menige sælgere.
»Hvis man bruger de menige sælgere til at løbe nye kunder i gang, skal der også være nogle quick-wins. Ellers risikerer man at kannibalisere sin salgsorganisation, så de lavest placerede ikke har mulighed for at få en gevinst,« siger Jens Neustrup Simonsen.