De besøgende hos teknologi-bloggen Gizmodo fik sidste uge vist bannere med links til falsk antivirus-software – også kaldet scareware. Det fortæller sikkerhedsfirmaet Sophos. Sagen minder om et lignende angreb mod New York Times i sidste måned, hvor it-kriminelle havde købt annonceplads ved at udgive sig for at repræsentere ip-teleselskabet Vonage.
I begge tilfælde blev bannerne brugt til at reklamere for falske antivirus-programmer – også kaldet scareware. Det er programmer, som fortæller brugeren at maskinen er inficeret med virus og trojanere, og derefter afkræver betaling for at ”rense” computeren eller selv installerer malware på systemet.
Gizmodo har bekræftet at man blev snydt til at vise bannere fra Suzuki som i virkeligheden var fabrikeret af svindlere. Bloggen har omkring 100 millioner sidevisninger om måneden, så et stort antal besøgende på sitet kan være berørt.
Gizmodo undskylder overfor sine brugere og anbefaler at installere og køre et rigtigt antivirus-program for at tjekke sit system.
Ifølge Gizmodo blev annoncesælgerne udsat for et snedigt udtænkt svindelnummer, hvor de troede at de snakkede med repræsentanter for Suzuki.
Bloggen har også en lidt mere usædvanlig undskyldning parat – Gizmodo mener nemlig, at det faktum at man kun bruger Linux-maskiner var skyld i, at svindelnummeret med de falske antivirus-programmer til Windows ikke blev opdaget tidligere.