I dag ligger detailbutikkerne lunt i opsvinget og soler sig i højkonjunkturen, men en skjult fare lurer lige rundt om hjørnet - nemlig netbutikkerne.
I går slog endnu en butik dørene op på nettet. Den norske elektronikbutik Komplett.dk blev endnu én i rækken af netbutikker i år, som kan vise sig at være en alvorlig konkurrent til de etablerede detailbutikker.
For mens detailhandlen vokser med 3-5 procent kan netbutikkerne præstere en vækst på 15-20 procent. I øjeblikket mærker detailhandlen ikke sin usynlige og digitale rivals succes på grund af højkonjunkturen. Men detailhandlen bør ifølge en konsulent ikke hvile alt for længe på laurbærrene.
»Det er en skjult trussel, som endnu ikke er kendt af detailhandlen. Vi lever i en højkonjunktur, så detailhandlen mærker ikke, at nethandlen vokser så meget, som den gør i øjeblikket,« suger Bruno Christensen, som er administrerende direktør i konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia A/S til Berlingske Business.
Han vurderer, at detailhandlen først vil mærke krisen, når højkonjunkturen knækker, og omsætningen daler.
For nylig slog netbutikken Wupti.com dørene op. I går var det Komplett, og i mens står svenske Dustin klar i kulissen, da den også har varslet sit indtog på det danske online-marked.