For kort tid siden fik TV2s betalingstjeneste på nettet, Sputnik, en lillebror i TV2 Video.
Men den nye kliptjeneste var ikke en afløser for TV2 Sputnik, der aldrig rigtig forlod atmosfæren. Men "Projekt Sputnik" er ikke opgivet.
I en relanceret indpakning skal Sputnik nu for alvor forsøge at få luft under vingerne.
Hjemmesiden, der tidligere var berygtet for sin mangel på brugervenlighed, har fået et mærkbart pift. Og snart skal den nye indpakning markedsføres i en større kampagne.
»Sputnik har fået lov at ligge og boble lidt, mens folk har vænnet sig til at se TV på nettet. Det er der begyndt at være en vane omkring nu, og vi har fået en forståelse for, hvad folk gerne vil betale for,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, direktør for TV 2 Net, til Business.dk.
Han indrømmer, at relanceringen primært gik ud på at gøre navigeringen lettere for brugerne.
TV2 forventer, at mange seere vil finde dankortet frem og betale for at se TV 2s egne programmer eller tv-serier fra de seneste syv dage. Desuden vil den digitale sendeflade bestå af snigpræmierer, live-udsendelser og udvalgt arkivmateriale. Men også sports-begivenheder som kun kan findes på Sputnik.
»Det, vi har fundet ud af, er, at folk gerne vil betale for unikke programmer som f.eks. Anna Pihl og det nye afsnit af Klovn. Programmer, man kan se, når det passer en. Der er til gengæld ikke den store vilje til at betale for at se korte klip og nyheder, som man også får alle mulige andre steder,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg til Businesss.dk.
Der er pt. 25.000 betalende brugere af Sputnik. Det kalder Gregers Wedell-Wedellsborg for en »rimelig fornuftig forretning«. Han vil ikke sætte tal på forventningerne til det "nye" Sputnik.
Det koster 19 kroner for adgang i et døgn. For henholdsvis 49 eller 99 kroner om måneden for man adgang til flere dele af arkivet på cirka 5.000 timer.