Rambøll satser på det asiatiske marked som totalleverandør af mobilmaster- og tårne. Firmaet har i forvejen en omsætning af totalløsninger på over 200 millioner kroner, og den forventer man at kunne fordoble over tre til fire år ved at komme ind på markedet i Asien.
Produktionen af Rambølls mobilmaster skal foregå hos underleverandører i Polen, Indien og Thailand. Kunderne er lokale mobiloperatører, som har brug for rådgivning og leverancer af master og tårne. Eller det er de store mobilselskaber Nokia, Ericsson og Siemens, som får ordrer på hele mobilnet af en operatør, men køber totalleverancen af Rambøll.
Rambøll har i de seneste år oprettet datterselskaber på det asiatiske marked i Indien og Sydøstasien. Man forventer, at der i Sydøstasien i de kommende år skal etableres 50.000 mobilmaster om året, og det samme gør sig gældende for Indien.
»Vi regner ikke med at få hele markedet. Men kan vi bare få ti procent af markedet, er vi meget tilfredse. Hvis vores omsætning ligger på godt 200 millioner kroner i år, kan vi fordoble den over de næste tre til fire år,« siger Robert Arpe, der fra mandag indgår i Rambøll Danmarks direktion med ansvar for marked og udvikling.