Debatten og diskussionen mellem PC- og Mac-brugere har stået på i årevis, og diskussionen tog yderligere fart, da Apple begyndte at sende de såkaldte Get A Mac-reklamer.
I den nærmest uendelige række af videoer bliver PC illustreret som en uduelig og bagstræberisk tyksak. Mens Mac-brugere tager form som en afslappet og kunstnerisk fyr med styr på tingene.
Den sammenblanding af reklame og smudskampagne er ikke unormal i Apples hjemland, men i Danmark er der fastlagte rammer for, hvad der må siges om konkurrenterne.
Men er Apples reklamer så ulovlige i Danmark?
»Der er en hårfin grænse, inden for det her område. Men vi har normalt ret vidtgående rammer for, hvad man må i Danmark,« forklarer Jan Trzaskowski, der er lektor ved juridisk institut ved CBS Handelsskolen i København.
Han henviser til, at det er lovligt at henvise til en konkurrent i sin markedsføring, hvis det sker på en "lødig" måde. Desuden er det tilladt at sammenligne virksomheder, hvis det sker på lige vilkår.
»Det, der ikke er tilladt, er, når man miskrediterer eller snylter på en konkurrents goodwill,« forklarer Jan Trzaskowski.
Det kunne for eksempel være, hvis man direkte anmoder sine kunder om, at de ikke bør købe en konkurrents produkt. Eller hvis man lukrerer på en konkurrents varemærke. Det skete i sagen mellem Gori og Flügger.
Flügger brugte Goris velkendte reklamefilm som platform til firmaets egen kampagne. I Gori-reklamen fortæller speakeren, at træværk kalder på Gori, men i Flüggers reklame er den drillende kommentar: "Det siger altså Flügger".
Gori mente, at der på den måde blev gjort skade mod firmaets goodwill og renomme. Fogedretten gav Gori ret i, at det kunne være en krænkelse af Varemærke- og Markedsføringsloven. Sagen blev dog aldrig ført til ende, men endte i et forlig.
Måske ulovlig i DK
De pågældende Apple-reklamer sendes ikke i danske medier endnu. Hvis de gjorde, så er det ikke soleklart, om det vil være i strid med dansk lovgivning.
Det vil komme an på en afvejning af forskellige hensyn og forhold, som først vil komme frem i en konkret retssag, forklarer Jan Trzaskowski.
»Men det kan ikke udelukkes, at der er tale om ulovlig miskreditering, hvis pc-brugeren fremstilles på den måde, som jeg har forstået det, som en lille tyksak, og Apple-brugeren bliver fremhævet som en smart fyr,« siger Jan Trzaskowski.
ComON har bedt Apples danske pr-afdeling fortælle, om der er aktuelle planer om at lancere reklamerne i danske medier, men Apple har endnu ikke besvaret spørgsmålet.
Derfor lader det ikke til, at reklamerne dukker op på danske tv-reklameblokke eller i danske biografer foreløbig. Nysgerrige sjæle er henvist til Apples internationale hjemmeside.