Står det til de norske medier, kommer mobilselskaberne til at betale en klækkelig sum for at få fyldt sit mobile Internet op med indhold. En næsten samlet norsk mediebranche har krævet, at de får mindst 90 procent af indtægterne for indholdsleverance på det mobile Internet. Det skriver digitoday.
Kravet blev vedtaget på et møde i går, onsdag, mellem 23 repræsentanter fra de norske medier – deriblandt TV2 Interaktiv, NRK Telecom, VG Multimedia, DB Medialab, Aftenmposten Interaktiv, SOL og Schipsted. Parterne blev enige om en samtykkeerklæring, som skal præsenteres for teleoperatørerne. I første omgang Telenor Mobil AS og NetCom.
- Vi vil at princippet skal være at indtægterne fra indholdet i større grad skal tilfalde indholdsleverandørerne. Vi håber, at Telenor, når de lancerer GPRS i næste måned, forstår at de må have en forretningsmodel som giver noget til os, forklarer projektleder Jan Thoresen fra DB Medialab til digitoday.
Yderligere har alliancen af norske medier nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på mulighederne for selv at levere indholdet til brugerne via mobilt Internet.
De norske teleoperatører har endnu ikke kommenteret kravet.
(Kilde: digitoday)