Danske butikker udnytter ikke muligheden for en mere smidig arbejdsgang ved hjælp af RFID-teknologi. De danske butikker er ganske enkelt for små til at benytte radio-mærkerne. Det skriver Børsen.
RFID-teknologien gør det eksempelvis muligt for et supermarked, ved hjælp af en scanner at kunne registrere, hvilke varer der kommer ind på lageret, og sammenligne leverancen med oplysningerne med ordresedler og faktureringer.
Store internationale kæder i USA, England, Tyskland og Frankrig har allerede taget teknologien i brug. Således forlanger verdens største detailkæde, amerikanske Wal-Mart, at alle leverandørerne forsyner varerne med RFID-mærker. Ellers kan de ikke levere til Wal-Mart
Men ifølge it-virksomheden Lyngsøe Systems i Aars, er de danske butikker for små til at udnytte fordelene med RFID. De kan simpelthen ikke, på samme måde som Wal-Mart, tvinge deres leverandører til at levere varerne med RFID-tags.
»Derfor er der ikke danske eksempler på, at detailbutikker har taget det til sig. Man taler om det, ser på udlandet og venter,« siger strategichef hos Lyngsøe Systems, Lars M. Jankowski.