Al snakken om at droppe tredjepartscookies fra Googles side er nu skrottet. Cookies bliver i Chrome-browseren.
Det meddeler Google.
Det sker efter flere år, hvor selskabet er kommet med løfter om hensigter om at droppe disse cookies.
Ifølge The Register sker det efter bekymring fra annoncører, som bruger sporingsteknologien til at personliggøre annoncer.
Google nævner da også selv, at feedback fra ”deltagere i reklamebranchen” har været afgørende for beslutningen.
"I stedet for at udfase tredjepartscookies, vil vi introducere en ny oplevelse i Chrome, der lader folk træffe et informeret valg, der gælder på tværs af deres web-browsing, og de vil være i stand til at justere dette valg til enhver tid," Anthony Chavez, vicedirektør formand for det Google-støttede Privacy Sandbox-initiativ, sagde i et blogindlæg og fortsætter:
”Vi diskuterer denne nye vej med tilsynsmyndigheder og vil engagere os med industrien, mens vi udruller dette.”
Google har arbejdet på sit ’privacy sandbox’-initiativ siden 2019. Nu vil Google i stedet satse på andre privacy-initiativer.
Selskabet planlægger at introducere IP-beskyttelse i Chromes inkognitotilstand.
Google vil nu rådføre sig med myndigheder som Storbritanniens konkurrence- og markedsmyndighed (CMA) og Information Commissioner's Office (ICO) samt andre regulatorer globalt.
”Vi ser frem til et fortsat samarbejde med økosystemet om næste fase af rejsen mod et mere privat web,” skriver Chavez.