Overhold eller GDPR ellers bliver du smidt ud.
Sådan lyder beskeden fra Google i en mail, som Google Ads har sendt til udgivere, app-ejere og andre relevante parter inden for annoncering.
Mailen er blevet modtaget af parter, hvis deres hjemmesider og apps ikke er i overensstemmelse med GDPR. Det kan være grundet bannere og reklamer.
Det skriver Search Engine Roundtable.
"Vi kan træffe foranstaltninger, herunder suspension, hvis politikovertrædelserne ikke er blevet løst," lyder det i mailen fra Google.
Thomas Eccel, en Google Ads-specialist har postet om mailen på X.
”Googles EU-policyteam har udsendt e-mails til websteder med ikke-kompatible GDPR-samtykkebannere,” skriver han og deler et screenshot af mailen.
Hvis brugerne ikke er compliant vil deres Google Ads-konto blive suspenderet, og website-ejeren vil ikke længere kunne får reklamer gennem Googles kanaler.
Googles ændringer startede faktisk allerede 16. januar, fremgår det af et blogindlæg.
”Fra den 16. januar 2024 vil ingen annoncer være kvalificeret til at blive vist i EØS- og Storbritannien-trafik, hvis en partner ikke anvender en Google-certificeret CMP. Trafik fra en Google-certificeret CMP vil fortsat være kvalificeret til personligt tilpassede annoncer eller ikke-tilpassede annoncer (NPA),” skriver Google i et indlæg.
I mailen til brugerne skriver Google Ads-teamet således:
EU's brugersamtykkepolitik beskriver dit ansvar som bruger af vores annonceteknologi for at:
- Indhent EEA sammen med britiske slutbrugeres samtykke til:
- Brug af cookies eller anden lokal lagring, hvor det er lovligt påkrævet; og
- Indsamling, deling og brug af personlige data til personalisering af annoncer.
- Identificer hver part, der kan indsamle, modtage eller bruge slutbrugeres personlige data som følge af din brug af et Google-produkt.
- Give slutbrugere fremtrædende og let tilgængelig information om disse parters brug af persondata.
”I dag har vi delt en vigtig opdatering om samtykketilstand og øjeblikkelige trin, du muligvis skal tage for at bevare annoncetilpasning og -måling med Google Ads, Google Marketing Platform og Google Analytics, efterhånden som det lovgivningsmæssige landskab udvikler sig,” skriver Googles reklameplatform på X.