Klumme: Vi skal sælge os ud af krisen

Vi har brug for nye initiativer til at markedsføre vores unikke it-løsninger, som Danmark tidligere har været kendt for. På den måde kan vi sælge os ud af krisen, mener ugens klummeskiver Peder Bank.

De seneste måneders globale finanskrise forventes at trække en tilsvarende it-krise til Danmark. Vi har set de første større fyringsrunder, men endnu hersker der stor uenighed om, hvor hårdt it-krisen vil ramme os. Jeg mener, at vi selv kan påvirke udviklingen, og jeg vil gerne slå et slag for, at vi ikke går i panik, men forholder os langsigtet og nøgternt til krisen.

De fleste i it-branchen husker den sidste store it-krise (den bristede it-boble), der i begyndelsen af 2000 hærgede globalt. Hvis man forventer en krise af samme dimensioner, så er der stor nedgang i vente. Men er vi ikke blevet klogere siden sidst - har vi ikke lært noget, som vi kan bruge nu?

Den sidste krise kom efter massive investeringer i internetbaseret forretning, og forretningsplanerne var baseret på en forventning om ubegrænset mulighed for omsætning og indtjening. Denne kollektive misforståelse af udbud og efterspørgsel var fatal. Markedskræfterne på internettet er ikke væsentlig anderledes end i den virkelige virkelighed.

Situationen i dag er anderledes, og investeringerne har en anden størrelse og realisme. Det er blevet hverdag at lagre, handle og sende information mellem virksomheder, private og det offentlige. Internettet er kommet for at blive. Facebook, YouTube, Google, internethandlen og antallet af butikker vokser og vokser. Det betyder, at der er en regelmæssig og mere forudsigelig udvikling på internettet. De fleste virksomheder har i dag planer for initiativer på internettet og den infrastruktur, som de har fået tilbudt sammen med forskellige IP-datanet.

Ændringer i efterspørgslen vil derfor kun ændre sig langsomt, men tempoet sættes ned, og kunderne får et meget nøgternt og realistisk forhold til "need to have og nice to have". Branchen har derfor mulighed for at være en del af løsningen frem for at være problemet, hvis branchen forstår at udvikle og markedsføre løsninger, der er gode til prisen.

Det åbner ekstra store muligheder for de løsningsleverandører, der kan levere stort set samme kvalitet i en billigere udgave. Det kan være, man må undvære sit fortrukne brand i hardware. Det kan også betyde, at man undværer et nital i femte række af oppetiden, og mange vil også leje sig ind på infrastruktur, hvor man tidligere ville bygge og eje selv.

Samtidig viser de seneste prognoser, at Danmark vil være mindre ramt af krisen end resten af Europa. Det bør vi kunne udnytte til at tage nye initiativer til at markedsføre mange af vores unikke it-løsninger, som Danmark tidligere har været kendt for. På den måde kan vi også sælge os ud af krisen.

Dette er sagt og skrevet i den ånd, at jeg mener, at vi kan undgå en større recession, hvis vi tilpasser vores løsninger og priser til tiden. Tiden bør derfor ikke bruges til at begræde situationen, men derimod til at omstrukturere vores it-leverancer til kundernes nye behov. Og hvem burde være mere omstillingsparat og krisevant end den danske it-branche?

-----------------
Peder Bank er adm. dir. i Interxion Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere