Mens den traditionelle økonomi stagnerer, buldrer dansk e-handel af sted med trecifrede vækstrater. Danskernes brugte Dankortet knap 2 millioner gange til e-indkøb i andet kvartal af 2003. Det er en vækst på 100% i forhold til sidste år. Tallene overrasker ikke i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
»Baggrunden for denne vækst skal findes 2 steder - hos forbrugerne og hos de e-handlende. Vi har i dag 4 millioner digitale danskere og halvdelen af dem er på nettet hver dag. De søger information, lader sig underholde og langt de fleste køber også ind. Vi har tal, der viser at over 3 millioner danskere har handlet på nettet indenfor de seneste 3 måneder. Og langt de fleste har haft en positiv oplevelse,« forklarer Gert Birnbacher, der er formand for FDIH.
»Forbrugerne er ved at vende sig til netkøb og butikkerne er blevet langt mere professionelle end de var i dot-com tiden. Nu leverer de varen i mere end én forstand. Det betyder samtidig, at vi er inde i en positiv spiral. Større internet-omsætning betyder at vores medlemmer tjener mere og det betyder, at der investeres i udbygningen af butikkerne og sortimentet. Det vil trække kunder til også de kommende kvartaler,« spår Gert Birnbacher.
Varesortimentet i de danske e-handelsbutikker omfatter nu en bred vifte af varer - udover de "traditionelle" internetvarer som software, hardware og spil. Denne brede vifte inkluderer mad, blomster, rejser og ikke-digital underholdning som f.eks. Tivoli og lignende.
»Det bredere sortiment appellerer også i højere grad til kvinderne. Dermed bliver e-handlen mere "folkelig" og det er nøglen til fortsat fremtidig succes,« fastslår Gert Birnbacher.