Danske Apple-kunder har nu klaget til Forbrugerklagenævnet over selskabets behandling af en hel stribe klagesager over fejlbehæftede tastaturer i iBook og PowerBook computere. Ifølge de utilfredse kunder er bogstaverne er malet på tasterne og bliver slidt af i løbet af det første år. På nogle tastaturer mangler tre-fire bogstaver, og på et er næsten hvert andet bogstav slidt væk.
Apple har hidtil nægtet at udtale sig om sagen, men har i stedet opfordret kunderne til at henvende sig til deres forhandler eller til Apples europæiske kundeservice AppleCare og få tastaturet udskiftet.
Det har den danske gruppe med 50 Mac-brugere forsøgt, men med begrænset succes. Tre eller fire ud af de 50 har faktisk fået udskiftet deres tastatur med et nyt. Resten er blevet afvist med henvisning til, at deres Apple-computer er over et år gammel og derfor ikke længere omfattet af garanti for fabrikationsfejl.
»Men dér begår Apple en fejl, for efter dansk købelov har jeg to års reklamationsret, og Apples netbutik er en dansk indregistreret forretning,« siger en af de afviste Mac-brugere, Carsten Legaard.
Han fortæller at sagen i Forbrugerklagenævnet kan vare i halvandet år. I mellemtiden er han gået i gang med at samle utilfredse Mac-brugere fra andre lande på appledash.wordpress.com.
»Et nyt tastatur koster over tusinde danske kroner. Jeg synes det er en uacceptabel merpris for en maskine, der i forvejen er klassens dyreste,« siger Carsten Legaard.