Forbrugerne har vendt ryggen til den danske elektronikproducent, Bang & Olufsen. Det seneste kvartalsregnskab viser tilbagegang på samtlige markeder på nær Asien og Storbritannien. Således omsatte Bang & Olufsen for 2,66 milliarder kroner i de seneste tre kvartaler - en tilbagegang på hele 425 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år.
Trods det voldsomme omsætningsfald, formåede selskabet at øge indtjeningen på bundlinjen fra 251 millioner kroner til 271 millioner kroner. Samtidig fastholder B&O sine forventninger til det samlede årsresultat før skat på 300-330 millioner kroner. Det sendte umiddelbart efter regnskabet aktien i vejret med fem procent på Københavns Fondsbørs.
Trods aktiestigningen kommer man ikke uden om, at B&O har problemer. Især i Central- og Sydeuropa er B&O gået tilbage. Selv forklarer ledelsen tilbagegangen i Sydeuropa med,at markedet er præget af skiftet til fladskærmsteknologi. Derimod er selskabets blødende sår i USA ved at blive lukket - tabet her skyldes udelukkende dollarens svage udvikling.
Bang & Olufsens udvikling i Central og Sydeuropa - målt i lokal valuta:
Tyskland - tilbagegang på 24 procent
Schweiz - tilbagegang på 22 procent
Holland - tilbagegang på 20 procent
Spanien/Portugal - tilbagegang på 13 procent
Frankrig - tilbagegang på 12 procent
Italien - tilbagegang på 18 procent
Belgien - tilbagegang på 22 procent
Østrig - tilbagegang på 23 procent