For at spare tid og rejseudgifter vælger mange virksomheder i dag at samle til internationale møder ved hjælp af videokonferencer. Det har sat skub i salget af konference-udstyr. I år forventer analysevirksomheden Frost & Sullivan en europæisk vækst på 59 procent i udstyr til webkonferencer.
Det samlede europæisk salg vil i år ende på 28,9 millioner amerikanske dollar.
Næste år stiger væksten til 92 procent for så at klinge lidt af med 60 procent i 2006 og 49 procent i 2007.
En webkonference foregår i en browser-baseret brugerflade. Tidligere var det almindeligt at kombinere tv- og audiosignaler, men i dag er IP-teknologien på vej ind på dette felt også.
De to største leverandører på det globale marked er - ifølge analysevirksomheden Wainhouse - Plycom med en markedsandel på tæt ved 50 procent i tredje kvartal i fjor efterfulgt af Tandberg med 21 procent. Sony har med 10 procent tredjepladsen.