20.000 dollar eller cirka 100.000 kroner. Det kan ifølge topchef i Better Place Shai Agassi blive prisen på de første elbiler, som selskabet vil sælge i USA i samarbejde med Renault. Det fremgår af et interview med Agassi på bilsitet Automotive News.
Bilen bliver formentlig en Renault Fluence, som Renault allerede har præsenteret som prototype. Prisen bliver eksklusive batterier, som Better Place i stedet vil leje ud til kunderne. Lejen indebærer at man kan skifte batteriet på længere ture på særlige skiftestationer, som Better Place vil oprette på strategiske steder.
Herhjemme kommer elbilerne hurtigere end i de fleste andre lande, men danskerne vil næppe slippe med 100.000 kroner for en elektrisk familiebil.
Mens det er Better Place, der står for salget af bilerne i Israel og en del andre lande, bliver det Renault, der skal stå for salget i Danmark og Renault, der fastsætter prisen.
Informationschef i Renault Danmark Søren Hyltoft siger til ComON, at firmaets elbil vil koste det samme som en tilsvarende dieselbil.
En eksisterende model, der ifølge Renault størrelsesmæssigt svarer til Fluence, er Megane. En Renault Megane diesel koster i dag 236.000 kroner, men om det også bliver prisen på den elektriske Fluence, vil informationschefen ikke sige noget om.
Den altafgørende faktor i prisspørgsmålet er naturligvis batteriet.
Renault og andre bilfabrikker kalkulerer med, at batteripakken kommer til at koste under 10.000 euro – altså 80.000 kroner. I Renault/Better Place-modellen skal man både kunne købe og leje batteriet.
Køber man batteriet vil det blive leveret med seks års garanti. Garantien indebærer, at der stadig er 80 procent af den oprindelige kapacitet efter de seks år, oplyser Renaults pressechef.
Lejer man batteriet bliver det naturligvis billigere. Hvor meget billigere vil parterne ikke ud med.
”Men man vil kunne regne med, at driftsudgifterne for en elbil er betydeligt lavere end for en almindelig bil. Ikke kun den langt lavere pris på drivmidlet strøm, men også det forhold, at elbiler har betydeligt færre sliddele, spiller ind. For eksempel skal der ikke skiftes olie. Derfor kan man holde en elbil kørende med lavere totalomkostninger,” siger Søren Hyltoft.
I Better Place-modellen skal man kunne købe et bestemt forbrug – eksempelvis 15.000 km om året for en månedlig ydelse. Såfremt afgiftsfritagelsen på elbiler opretholdes, vil den månedlige ydelse i princippet kunnet holdes lavere end den tilsvarende omkostning for at holde en benzinbil kørende.
Renault regner med at sende Fluence-elbilen på markedet om halvandet år.
Better Place oplyser, at man til næste år vil begynde at opføre de første batteriskiftestationer herhjemme. En fungerende batteriskiftestation, hvor batteriet kan udskiftes på få minutter er allerede opført i Japan.