YouTube sidder på en markant andel af jordens webtrafik, men hverken stifterne eller Google, der købte YouTube i 2006, har haft held til at tjene penge på trafikken.
Men YouTube skal ikke bare være en generator af trafik til andre Google-sider. Video-tjenesten skal tjene penge. Og det kommer den til, sagde Google-topboss Eric Schmidt i går.
"YouTube er nu på vej i en retning, som vi er meget tilfredse med," sagde Eric Schmidt, som mener, at YouTube har gjort det supersimpelt for firmaer og reklamebureauer at oprette reklamer på egen hånd.
Google har på det seneste forsøgt at sprede en stemning af succes omkring YouTube. For eksempel skulle antallet af visninger af videoer, der indeholder reklamer, være tredoblet det seneste år.
"Vi er rigtig tilfredse med hensyn til YouTubes indtjeningsvækst og i en ikke særlig fjern fremtid kan vi faktisk ane en rimelig profitabel og god forretning," udtalte Googles økonomichef Patrick Pichette for nylig.
Kvartalsregnskabet for moderselskabet Google, der blev offentliggjort for nylig, overraskede generelt markedet. Men en begrænset vækst var alligevel med til at sende aktiekursen nedad.
Der er også god grund til at vende YouTube-forretningen til en mere rentabel en af slagsen. Da Google i 2006 havde tegnebogen fremme, skulle der cirka halvanden milliard dollar på bordet.
Mange analytikere er stadig skeptiske over for Googles planer med YouTube, da det stadig ikke er alle videoer, der iklædes reklamer.
Ifølge Eric Schmidt er man snart på vej med nye annonceformer, der skal generere vækst. For eksempel reklamer, som afspilles før den egentlige video begynder.