Fiasko for bankernes prestigeprojekt

Bankernes stort anlagte system til elektronisk fakturabehandling, efaktura, kritiseres fra alle kanter. Det er for dyrt, og det virker ikke. Flere virksomheder udvikler nu egne løsninger eller søger til konkurrenters alternativer, mens de store efaktura-forhandlere aflyser salgskampagnerne. Det skriver it-avisen ComON.

Det går meget trægt for udbredelsen af det system, som skal gøre elektroniske fakturaer til en fast del af hverdagen på linje med e-mails hos de danske virksomheder. Efter 10 måneder i handlen er antallet af registrerede brugere af efaktura beskedne 227 virksomheder.

Af dem er 54 dog enten forhandlere eller samarbejdspartnere med PBS, der står bag efaktura. Af de resterende 173 har flere blot downloadet en testversion, som de på nuværende tidspunkt ikke bruger til noget. Det samlede antal kunder udgør dermed under en halv promille af dansk erhvervsliv. Det skriver ComON i denne uge.

Da efaktura blev lanceret i marts 2003 var målsætningen at opnå 20.000-30.000 betalende kunder på få år. Den målsætning er nu ændret til 600 kunder ved udgangen af 2004.

»Vi havde tidligere nogle meget høje forventninger, som vi ikke været i stand til at indfri. Det har taget meget lang tid og det er noget mere kompliceret at få udbredt til virksomhederne, end vi umiddelbart havde forventet, fordi det ændrer ved hjertet af hele organisationen - nemlig økonomisystemet og de tilknyttede interne procedurer,« fortæller direktør for nye forretningsområder i PBS, Johnny Bennedsen, der er ansvarlig for efaktura.

Virker ikke
Den ringe udbredelse skyldes ifølge virksomheder og forhandlere, at det ikke fungerer sammen med de nyeste versioner af de systemer, som det er udviklet til - Navisions økonomistyringssystemer:

»Det er helt klart utilfredsstillende, for det er jo netop de selskaber, som er med i front med hensyn til de nye systemer, der vil begynde at bruge efaktura, og som dermed skal trække udbredelsen af systemet i gang,« siger Kim Nielsen, der har ansvaret for salg af efaktura hos et af landets største Navision-huse, Munk IT.

»Samtidig virker de installationer, vi har lavet, ikke ordentligt. Derfor har vi aflyst en større salgskampagne, som vi havde forberedt til efteråret 2003, og sat vores salgsindsats på stand-by,« fortsætter Kim Nielsen, der først vil genoptage sin salgsoffensiv, når efaktura kommer i en ny version.

Udvikler egne løsninger
Bygge- og boligadministrationen KAB, der administrerer 30.000 boliger i hovedstadsområdet har et stort ønske om at kunne benytte elektronisk fakturering i administrationen af de 130.000 årlige fakturaer. KAB har testet efaktura og står på kundelisten, men da det ikke kan integreres med selskabets Oracle-økonomisystem, blev det kasseret. KAB har nu udviklet sin egen løsning sammen med de største samhandelspartnere:

»TDC sender alle regninger til os elektronisk, og vi har en lignende aftale med kreditforeningerne,« fortæller økonomisk konsulent Peter Viggo Olsen, der er godt tilfreds med løsningen og ikke vil erstatte den med efaktura, selv om det bliver udviklet til Oracle.
Flere andre potentielle efaktura-kunder har også valgt at egenudviklede løsninger eller konkurrerende alternativer. Eksempelvis har Rockwool, Codan og Debitel valgt en finsk leverandør.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere