Sidste år blev som ventet et fantastisk rekord-år for det danske pc-salg. De nyeste tal fra IDC viser, at salget for første gang i historien rundede en million maskiner. Til sammenligning blev der i det hidtidige rekordår, 2004, kun solgt 845.000 pc'er i Danmark.
Kanonsalget svarer til en samlet vækst på 28 procent. Det var dog først og fremmest de private forbrugere, der bankede salget op. I alt oplevede detailkanalen en vækst på 45 procent, mens salget til virksomheder tegnede sig for en mere beskeden vækst på 20 procent.
Bærbare udgjorde mere end halvdelen af det samlede salg. På denne front forsvandt IBM, der havde ligger på førstepladsen med 20 procent af markedet i 2004, ned til tredjepladsen og fik som Lenovo blot 15 procent af det bærbare marked i 2005.
»Vi holdt fast i eksisterende kunder men gik nok glip af væksten på SMB-segmentet, hvor vi ikke har været dygtige nok. Desuden har Lenovo heller ikke haft nogen position på detail-markedet, men det kommer,« siger den danske Lenovo-chef Peter Juel Jørgensen.
I stedet for Lenovo indtog Acer førstepladsen med 21 procent (Acer lå som nummer to med 19 procent i 2004) mens det endeligt lykkedes Dell at vende tidligere års nedslående trends på det danske pc-marked og rent faktisk vise en lille fremgang. Dell voksede fra 11 til 13 procent af det bærbare danske marked, mens Fujitsu Siemens havde præcist samme cifre - desværre for selskabet med omvendt fortegn.
Læs mere i det næste trykte CRN, der udkommer på onsdag.