Selvom 92 procent af alle IT-chefer påstår at kunne genetablere data efter et nedbrud, så viser en undersøgelse om brugen af e-mail foretaget af det uafhængige analysebureau Dynamic Markets for VERITAS Software, at i 43 procent af de adspurgte virksomheder havde IT-chefen ikke noget ansvar for at tage back-up af data fra mobile medarbejdere.
Samtidig viser undersøgelsen, at tre fjerdedele af alle virksomheder benytter e-mails til forretningskritiske funktioner. Og en tredjedel fortæller, at e-mails oven i købet benyttes til kontraktaftaler med ansatte, kunder og partnere.
En femtedel - ud af de 43 procent - foretager slet ikke back-up fra medarbejdere med bærbare computere. Mens de resterende 32 procent af IT-cheferne stoler på, at medarbejderne selv foretager regelmæssig back-up.
99 procent tager back-up af deres e-mails, og totredjedele tager back-up en gang i døgnet. Men går man i dybden viser det sig, at i over halvdelen af tilfældene er der områder, hvor der slet ikke foretages back-up, eller hvor back-up er overladt til brugerne selv.
E-mail- servere er typisk godt beskyttede, og 90 procent er automatisk inkluderet i back-up- procedurerne. Men i 12 procent af tilfældene er brugerne selv ansvarlige for at tage back-up af e-mails eller attachment, der er gemt på et fællesdrev eller netværk. I 32 procent af tilfældene er e-mails og attachment, der er gemt lokalt på en pc ikke automatisk med i back-up-procedurerne, og 30 procent af personlige e-mail-foldere bliver helt forbigået.
Men igen står det værst til med de mobile medarbejderes data. Fem procent af IT-cheferne ved slet ikke, om de mobile medarbejdere overhovedet foretager back-up. Og lige under halvdelen af alle medarbejdere, der gemmer e-mails og attachments lokalt på deres bærbare, er ikke omfattet af automatisk back-up.
»Vores undersøgelse sår bestemt tvivl ved påstanden om, at 92 procent af alle e-mails og attachments kan genskabes,« siger Ann Charlotte Norin, Regional Country Manager for Veritas i Danmark, Norge og Finland.
»Det er åbenlyst, at i alt for mange tilfælde er individuelle e-mails og attachments overset i mange back-up-procedurer. Det giver selvfølgelig en kæmpe risiko for at virksomheden mister kritisk kommunikation fra medarbejdere, kunder og partnere - ikke mindst hvis man ser på det juridiske aspekt af at kunne dokumentere kommunikationen,« siger Ann Charlotte Norin.