Harald Nyborg: Undskyld

Vi har behandlet sagen aldeles tåbeligt, indrømmer direktionen i postordrevirksomheden Harald Nyborg. Ledelsen har per brev sendt en undskyldning til deres kunde, Nicolas Larsen, der afslørede en sikkerhedsfejl i virksomhedens netbutik.

Ledelsen i Harald Nyborg-koncernen sendte mandag et brev med en uforbeholden undskyldning til den kunde, Nicolas Larsen, der i sidste uge afslørede et sikkerhedshul i koncernens netbutik - og bagefter blev truet med sagsanlæg, fordi han fortalte pressen om hullet.

- Vi har behandlet sagen aldeles tåbeligt, siger økonomidirektør Mogens Krammer, Harald Nyborg A/S, til Computerworld Online.

Han har også ledelsesansvaret for IT-systemerne i virksomheden og dermed for sikkerheden og driften af netbutikken.

At forløbet hidtil er blevet styret af den daglige leder af netsalget, Bjarne Pedersen, skyldes ferie, forklarer Mogens Krammer.

- At det er kørt så vidt skyldes, at det normalt er salgsafdelingen, der tager sig af henvendelser fra kunder, også spørgsmål angående netbutikken. Men det er ferietid, og Bjarne har nok følt sig lidt presset, siger Mogens Krammer.

Ramaskrig

Bjarne Pedersen valgte i sidste uge at true Nicolas Larsen med sagsanlæg, fordi han havde gjort pressen opmærksom på sikkerhedshullet.

Det gjorde blot sagen værre og udløste ramaskrig på Computerworld Onlines debatforum med tæt på 200 debatindlæg.

Gert Birnbacher, formand for Foreningen for Dansk Internet Handel, opfordrede netbutikkerne til at gå i dialog med kunderne frem for at sagsøge dem, når der påpeges fejl og mangler i butikkens opbygning.

Derudover har Harald Nyborg modtaget op imod 100 emails fra vrede kunder og læsere af Computerworld Onlines artikler. Det har gjort indtryk:

- Vi har haft en alvorlig samtale med Bjarne Pedersen. Det, han har gjort, er slet ikke en måde at behandle kunderne på, siger Mogens Krammer.

Ingen konsekvenser

Derudover får sagen ikke konsekvenser for driften af Harald Nyborgs netbutik. Bortset fra den aktuelle episode er ledelsen tilfreds med den måde, Bjarne Pedersen driver butikken på.

Mogens Krammer ser netbutikken som en forlængelse af virksomhedens postordreaktiviteter, hvor salget over nettet nu udgør en væsentlig andel med en omsætning på omkring to millioner kroner om måneden.

- På længere sigt er det ikke tilstrækkeligt med den e-handels-løsning, vi har i dag. Det er et standalone-system, der kører helt uafhængigt af vores øvrige IT-systemer, så en dag får vi brug for noget mere integration, fortæller Mogens Krammer.

Han slutter af med at understrege, at trods sikkerhedshullet på Harald Nyborgs hjemmeside har det aldrig været muligt at se kundernes Dankort-numre eller kontonumre i netbutikken, da betalingen varetages af andre udbydere.

Sikkerhedshullet, der blev afsløret i sidste uge, betød, at enhver kunne få adgang til at læse andre kunders ordrebekræftelser med navn og adresse samt en oversigt over varekøb.

Fejlen blev rettet sidste onsdag, få minutter efter Computerworld Onlines første henvendelse til Harald Nyborg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere