En dille på nettet i øjeblikket er sider som Downtown.dk, Sweetdeals og Savemyday, der sælger restaurantsbesøg og lignende til 50 procent af den normale pris. Konceptet blev kickstartet af Groupon.com.
Det er også Groupon, der er inspirationen for en ny global butik med base i Danmark, der åbnede i nat.
Men danske Sparcode.com adskiller sig alligevel fra de mange efterligninger. Hos Sparcode kan man kun købe digitale varer som ebøger, spil eller andet, der kan fremsendes til kunderne, så snart de har betalt.
Men Sparcode har også et cashback-system indbygget, der opfordrer kunderne til at inviterer venner og familie og sprede budskabet om Sparcode via Twitter eller Facebook.
De hurtigste kunder kan nemlig tjene 20 procent af vennernes køb i op til et år efter deres eget køb – hvis købet bliver gennemført via den personlige og unikke ”spar-code”.
Helt konkret betyder det, at de produkter, man køber, kan blive gratis, hvis man får fem personer til at købe en tilsvarende vare.
Fra Hugo og voip til Sparcode
Sparcode er grundlagt af Ivan Sølvason, som i sin tid var med til at bringe den folkekære skærmtrold Hugo til live. Siden har han været på globalt voip-eventyr med firmaet Goip, og nu er han tilbage i Danmark med ambitionen om at sælge digitale programmer til hele verden.
”Vi er inspireret af den samme tankegang som Groupon, men hvor en tjeneste som Groupon udelukkende går efter aftaler med lokale handlende, så går vi efter det globale marked. Desuden går vi kun efter topratede produkter. Den model har jeg ikke set andre steder i verden,” siger Ivan Sølvason til ComON.
Han er dog overbevist om, at han snart får konkurrence fra lignende tjenester.
Der er ikke meget at se på Sparcodes varehylder i øjeblikket. Det skyldes, at der kun lægges et produkt op om dagen. I de første 24 timer kan produktet købes for 50 procent af prisen. Derefter kan det i en uge købes med en 20 procents besparelse.
Det ensomme produkt på varehylden i øjeblikket er programmet STOPzilla, der kan fjerne malware.
Er det ikke pyramidespil?
Kunderne har som sagt et tydeligt incitament til at sprede budskabet vidt og bredt, fordi de i op til et år kan få 20 procent af nye køb, og fordi deres eget køb reelt kan blive gratis, hvis de overbeviser fem personer om at købe det samme.
Det vil nogen kalde pyramidespil?
”Det ville være pyramidespil, hvis der kun er nogle få, der får gavn af tilbuddet, men hos os sparer alle noget. Systemet bliver jo på en måde nulstillet i hver led, så alle efterfølgende kunder sparer 20 procent,” siger Ivan Sølvason, der mener, at han har skabt et cashback-system, hvor der bliver spillet med helt åbne kort.
Fandt hinanden på LinkedIn
Sparcode er sat i søen efter blot tre måneders arbejde.
Ivan Sølvason har stiftet Sparcode sammen med amerikaneren Brad Furber. Han er tidligere it-iværksætter og nu primært investor. Da amerikaneren bosatte sig i Danmark, gik han på jagt efter nye eventyr og partnere, og i den forbindelse fandt han frem til Ivan Sølvason på LinkedIn.
Med på holdet er også medstifterne Andreas Garnæs og Nicholas Schultz-Møller. De to udviklere deler den ære, at de begge har vundet prisen som ”IT student of the year” - henholdsvis i 2007 og 2008. Siden har de arbejdet sammen i firmaet Subsis.