Med den nye brancheaftale som Telekommunikationsindustrien (TI) har gennemført bliver det lettere end nogensinde at smide sin eksisterende bredbåndsleverandør på porten og vælge et nyt teleselskab. Branchen er nu blevet enig om et enkelt regelsæt for bredbåndsskift, som betyder at skiftet sker på én dag, og ansvaret for skiftet er hos den nye operatør. Ligeledes sker kundens skift af operatør uden underskreven fuldmagt. Hidtil har kunden selv skullet styre overgangsprocessen med risiko for længere nedetid under operatørskiftet.
TI's direktør Ib Tolstrup mener at aftalen senere kan danne model for andre områder end bredbånd.
»Det er udtryk for en fantastisk helhedstænkning og blik for branchens langsigtede vækst, at teleselskaberne forstår at sætte kundens behov i højsædet og på den måde stimulerer konkurrencen og udbredelsen af bredbånd yderligere. En stor gevinst for branchens omdømme. Denne aftale omfatter bredbåndsdelen og gad vide, om den ikke senere kan udvides,« siger Ib Tolstrup.
Hos Cybercity mener man at aftalen vil medvirke til at skabe øget konkurrence på bredbåndsmarkedet. Selskabet har selv fjernet den traditionelle seks måneders bindingsperiode for sine kunder.
»Det er blevet lettere for kunderne at skifte selskab, hvis de er utilfredse med den service eller de produkter, de får, eller hvis de får et bedre tilbud fra et andet selskab. Denne udvikling er meget positiv, fordi det stiller større krav til os såvel som de øvrige internetselskaber om hele tiden at tilbyde kunderne bedre service, produkter og priser,« siger Henrik Skov, markedsdirektør i Cybercity.