Harald Nyborg truer kunde med krav om erstatning

Harald Nyborg truer med erstatningskrav mod den kunde, der fortalte offentligheden om en fejl i netbutikken. Formanden for de danske netbutikker, FDIH, ville have tacklet sagen helt anderledes.

Harald Nyborg truer nu den kunde, som gjorde Computerworld Online opmærksom på sikkerhedsbristen på det danske postordrefirmas hjemmeside, med sagsanlæg.

Kunden, Nicolas Larsen, modtog i morges en besked fra Harald Nyborg om, at han vil blive gjort ansvarlig for tab, hvis nogen prøver at tiltvinge sig adgang til firmaets IT-systemer:

"Hvis der i forløbet fremkommer skade på server eller software, er du efter samtale med vor advokat direkte erstatningsansvarlig, grundet at oplysningerne - og dermed årsagen - kan tilbageføres til dig," skriver Harald Nyborgs IT-ansvarlige, Bjarne Pedersen.

Nicolas Larsen viste i går, onsdag, at enhver kunne få adgang til kundernes ordrebekræftelser med både personoplysninger og oplysninger om varekøb, blot ved at justere lidt på en internetadresse. Harald Nyborg har siden lukket sikkerhedsbristen.

Nicolas Larsen kontaktede først Computerworld Online ti dage efter, at han havde gjort Harald Nyborg opmærksom på fejlen. Han står helt uforstående over for truslerne om sagsanlæg og erstatningsansvar:

"Jeg fatter intet, jeg har jo egentlig bare hjulpet dem," skriver en rystet Nicolas Larsen til Computerworld Online.

Kunder en vigtig ressource

I Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) undrer formanden, Gert Birnbacher, sig over Harald Nyborgs håndtering af sagen.

Han understreger dog, at han ikke kan udtale sig konkret om Harald Nyborg-sagen, da han ikke kender den fra begge sider.


Det skriver Harald Nyborg på sin hjemmeside om personlige oplysninger:

"Alle de oplysninger, du giver til os, behandler vi med størst mulig diskretion.

Oplysningerne bruges kun til din forsendelse, og vi gør alt, hvad vi kan, for at beskytte og hemmeligholde dine personlige data. Vi garanterer, at vi aldrig sælger, udlejer eller udlåner personlige oplysninger til tredie person.

Oplysningerne gemmer vi i reklamations og garantiperioden."

Generelt mener han dog, at man skal glæde sig over henvendelser fra kunderne, især hvis de vedrører en fejl i butikken:

- Selvfølgelig skal man bruge kundernes gode råd. Kunderne er en meget vigtig ressource, for de er i virkeligheden de allerbedste kontrollanter, siger Gert Birnbacher.

- Jeg ville have sendt en kvittering til kunden og skrevet, at jeg var glad for henvendelsen. Så ville jeg arbejde videre med sagen derfra, forklarer Gert Birnbacher.

Skriv til kunden

Han understreger, at virksomheden - i dette tilfælde Harald Nyborg - godt kunne vælge at sige, at man ikke ville gøre noget ved det problem, som kunden skitserer.

- Men så skal man skrive til kunden og forklare, hvorfor man ikke mener, at problemet er så alvorligt endda, siger Gert Birnbacher.

Med hensyn til Harald Nyborgs trusler om erstatningsansvar over for kunden siger FDIH-formanden blot:

- Der har tilsyneladende manglet en sund dialog i denne sag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere