Det har angiveligt været under installationen af nyt udstyr, at Mobilix har optaget sine ansattes telefonsamtaler. Flere af selskabets medarbejere har være oprørte over aflytningen og har meldt sagen til deres fagforening HK/Service. Fagforeningen råder Mobilix til at stoppe optagelserne omgående. Det skriver Jyllands-Posten i dag.
Ifølge avisen er Ritzau kommet i besiddelse af en mail, hvori ledelsen hos Mobilix forklarer, at optagelserne foregår, men at man desværre har glemt at informere alle medarbejdere. Af mailen fremgår det desuden, at Mobilix vil fortsætte med optagelserne, ”med opstart igen i morgen d. 14.9”.
På trods af mailen nægter Mobilix enhver påstand om, at optagelserne har fundet sted.
Aflytningerne har fundet sted, mens Mobilix har været i gang med at installere og afprøve et nyt system, som fremover skal optage kundeservice-medarbejdernes samtaler, så medarbejderes kundeservice kan blive bedre.
Hos HK/Service tager man sagen yderst alvorligt. Forbundets arbejdsmiljøkonsulent, Niels Folke Nedergaard, kalder båndoptagelserne for højst ubehagelige og råder Mobilix til at stoppe optagelserne øjeblikkeligt.
Niels Folke Nedergaard siger til Jyllands-Posten, at Arbejdstilsynet burde gå ind i sagen og vurdere, om Mobilix overtræder arbejdsmiljøloven.