Danske net-medier holder stand mod Google

Salget af bannerannoncer på danske internetmedier er stadig stort, og hverken lavkonjunktur eller Googles søgeords-pengemaskine har for alvor formået at bremse væksten.

En stor del af af de reklame-milioner, som danske virksomheder anvender på internet-annoncering, går til Google, hvis søgeords-system æder en stigende del af den samlede annonce-kage herhjemme.

Søgeords-annonceringen er dog ikke på vej til helt at lamme den traditionelle banner-annoncering. Det viser FDIMs senste tal for væksten på internet-annoncemarkedet i første halvår i år.

I alt viste branchen en vækst på 27 procent på banner-annoncering sammenlignet med første halvår 2007.

"Bannerannoncering er fortsat populært. Annoncørerne får valuta for pengene og afsætter derfor stadig flere penge til netannonceringen. Det betyder, at netmedierne selv i en tid hvor der ikke er helt samme fart på som tidligere, kan holde en flot vækstrate," siger Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

Organisationen har ikke foretaget sit sædvanlige estimat af omsætningen på søgeordsområdet, da det er en omstændig proces, der kun foretages hvert hele år. I 2007 udviste søgeords-annonceringen en vækst på omkring 50 procent.

Overfor ComON vurderer Christian Peytz, at væksten i søgeords-annoncering også er stærkt stigende i år, men at stigningstakten trods alt er dalene:

"Mit bud er, at søgeords-væksten vil være lidt mindre i år end sidste år målt i procent, men generelt tror jeg ikke, at man kan tale om, at det er et område, der vokser på bekostning af internetmedierne. Søgeords-annoncering er baseret på nogle andre mekanismer og bruges ikke ret meget til kampagner, hvor bannere for eksempel står stærkt," siger FDIM-formanden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere