Der har længe floreret rygter om, at en ny spilkonsol fra Sony var på vej - og den 7. november bliver rygterne til virkelighed, når PlayStation 5 Pro lanceres verden over.
Ifølge Mark Cerny, chefarkitekten bag PS5, er de tre største opgraderinger på PS5 Pro en kraftigere GPU, avanceret ray tracing og en ny AI-drevet såkaldt opskaleringsteknologi.
Den nye PlayStation 5 Pro har en GPU med 67 procent flere regneenheder end forgængeren, og med en hukommelse, der er 28 procent hurtigere, vil spillene kunne køre både glattere og med højere detaljegrad.
Ray tracing, som simulerer realistiske lys- og skyggeeffekter, vil blive betydeligt forbedret og kan nu køre op til tre gange hurtigere end på den oprindelige PS5.
Og med den nye AI-baserede opskaleringsteknologi vil PlayStation 5 Pro kunne tilbyde Spectral Super Resolution (PSSR). Denne teknologi erstatter den eksisterende opskalering i spil med en mere avanceret metode, der kan sammenlignes med Nvidias DLSS.
Under lanceringen demonstrerede Sony flere spil på PS5 Pro, heriblandt The Last of Us Part II, der nu kan køre med 60 billeder per sekund.
Andre spil som Spider-Man 2 og Ratchet & Clank: Rift Apart vil også drage fordel af de forbedrede grafiske egenskaber uden at gå på kompromis med ydeevnen.
PS5 Pro vil være bagudkompatibel med over 8.500 PS4-spil, som vil kunne udnytte en ny "Game Boost"-funktion, der stabiliserer og optimerer ydeevnen.
Dette betyder, at eksisterende PS4-titler vil kunne køre i højere opløsning og med forbedret billedkvalitet på den nye konsol.
PS5 Pro vil understøtte Wi-Fi 7, opløsninger op til 8K og have en større 2TB SSD-harddisk. Desuden er konsollen kompatibel med PlayStation VR2 og de nuværende PS5-kontrollere.
I 2020 kunne Sony ikke følge med efterspørgslen på PlayStation 5, og udover tomme hylder i butikkerne betød det, at konsollen blev solgt til overpriser på det private marked.
Forudbestillinger af den nye PlayStation 5 Pro starter den 26. september. Prisen bliver 800 euro eller cirka 6.000 danske kroner.