Der er stadig mangel på kvalificeret it-arbejdskraft, og derfor har medarbejderne mere end rigeligt at se til. Så er det svært at hive en hel dag eller uge ud af en presset kalender for at tage på kursus. Det betyder at for få modtager efteruddannelse og de videnhungrende konsulenter og teknikere selv må læse på lektien i deres fritid.
Det bekræftes af kursusfirmaet Crayon Danmark, der nu forsøger at tiltrække de travle it-folk med en række nye modulopbyggede kurser.
»Ni ud af ti it-konsulenter og teknikere i Skandinavien læser sig selv til ny viden, fordi de ikke har tid til at videreuddanne sig. Derfor har vi lanceret et nyt kursuskoncept, der passer til en travl hverdag, hvor et større kursus kun tager fem dage og tages efter arbejde kl. 16-20,« siger adm. direktør Poul-Erik Jørgensen fra Crayon Danmark, der er i samarbejde med Blueworkers tilbyder kurser i Microsoft Dynamics og software fra sikkerhedsfirmaet Symantec.
Ifølge nordisk direktør Jan Skelbæk fra Symantec er den manglende efteruddannelse primært et ledelsesmæssigt problem.
»Så længe forretningen går godt og der er mangel på teknikere og konsulenter prioriteres kortsigtet indtjening højere end de langsigtede investeringer i efteruddannelse. Selv på forretningsområder, hvor man lever af sin viden,« siger Jan Skelbæk.
Han mener, at uddannelse er selve fundamentet for en videnbaseret virksomhed.
»Kompetencer skal vedligeholdes og opdateres, hvis man som konsulent og som virksomhed vil holde sin markedsværdi,« siger han.
Ikke kun it-branchen halter bagefter på efteruddannelses-området. Der er i stigende grad tale om et samfundsmæssigt problem inden for alle fag, viser tal fra Danmarks Statistik.
Kursusaktiviteten på offentlig godkendte voksen og efteruddannelser er således faldet fra 61.900 til 50.300 årselever fra 2005 til 2007, svarende til en tilbagegang på 11.600 årselever (19 procent).