Nye ideer opstår ofte ved en tilfældighed. Hos den danske fotodelingstjeneste 23 fandt man inspiration i nogle californiske grøntsager, og satser nu på et helt nyt forretningsområde: Kommerciel udnyttelse af fotodelingsstjenester skræddersyet til firmaer.
»Vi sad og surfede på vores eget site bog blev opmærksomme på, at der var et nyt mønster, som vi ikke havde stødt på før - et firma i Californien lagde dagligt billeder på af broccoli, kålhoveder og andre grøntsager. Vi chekkede op med firmaet, og det viste sig, at de brugte fototjenesten til kvalitetskontrol. Når de forskellige medarbejdere var ude og købe partier ind, tog de billeder, som straks blev uploadet og kunne ses af deres kolleger. Det gik op for os, at fotodeling har stort kommercielt potentiale,« fortalte 23's medstifter og direktør, Thomas Madsen-Mygdal, på innovationsworkshoppen SIME i går.
23visial forsøger at få folk til at dele løs af deres private billeder samt ikke mindst at bruge netstedet som fotoalbum.
Netop den slags sites er firmaet Polar Rose meget interesserede, hvis danske direktør Nikolaj Nyholm var en anden af oplægsholderen på SIME Copenhagen.
Polar Rose, der er et nordisk selskab med base i Malmø, har udviklet teknologi, der kan søge efter ansigter på internettet. Søgningen sker gennem avanceret ansigtsgenkendelses-teknologi, som er ved at blive færdigudviklet som et plug-in til web-browsere.
Teknologien kan genkende ansigtet på samme person, selvom vedkommende optræder på meget forskelligartede billeder i meget forskellige situationer, fremgik det af Nikolaj Nyholms præsentation.
Polar Rose, der blev stiftet for et år siden med 30 millioner kroner i venture kapital, er ifølge Nikolaj Nyholm tæt på at være færdig med den første plug-in til Firefox, der kan søge efter ansigter på nettet.